New Posts New Posts RSS Feed - Dop i forsvaret
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Dop i forsvaret

Post Reply Post Reply
Author
olsen View Drop Down
Major
Major

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dop i forsvaret
    Posted: 14 januar 2007 at 00:02

Rusmiddel konferanse 15jan.

Nulltoleranse i forsvaret når det gjelder dop.
Hva med alkohol ? Settes det nok grenser der?
OLSEN    
Norbatt IV og V.
KPB TROPP 1.
TALL KHEURBET AATIQA
Back to Top
Byggmester Bob View Drop Down
Løytnant
Løytnant

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Byggmester Bob Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2007 at 08:49
Neida.... i min tid i forsvaret så var det også nulltoleranse ovenfor nark, men det ble jo brukt av de som klarte å lure seg unna. Alkohol er vel en annen sak ... Følte kanskje at det var mer tolerert så lenge gutta med stjerner og glitter fikk lov til å nyte dette på befalsmessene. Kaster kanskje stein i glasshus her, men dette er mitt inntrykk av forsvaret og "gutta boys" på toppen.
Hilsen Mesteren
Unifil 33 og 34
Back to Top
olsen View Drop Down
Major
Major

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2007 at 18:16
Da er vi 2 stk som har samme oppfatning.Har selv tjenestegjort under befal som har vært veldig beruset , det var ikke noe kjekt. For min del er det lenge siden, men jeg håper det er bedre idag. Er det noen som vet noe om hvordan det er idag , eller er det ett tema som det er vanskelig å få noe svar på ?
OLSEN    
Norbatt IV og V.
KPB TROPP 1.
TALL KHEURBET AATIQA
Back to Top
RekMek View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2007 at 20:06
Originally posted by olsen olsen wrote:

Da er vi 2 stk som har samme oppfatning.Har selv tjenestegjort under befal som har vært veldig beruset , det var ikke noe kjekt. For min del er det lenge siden, men jeg håper det er bedre idag. Er det noen som vet noe om hvordan det er idag , eller er det ett tema som det er vanskelig å få noe svar på ?

Delte rom med 2 dophuer i 2 måneder på rekrutten (Trandum).
Det var heller ikke noe gøy.
En av de 2 gjorde seg for øvrig bemerket under en knivstikkeraffære for ca. et år siden. Verden er liten av og til Unhappy.

For øvrig er det vel "2 boks regelen" som gjelder i forsvaret nå for tiden med hensyn til akohol?

I Libanon kunne det vel være litt ymse, men du burde ikke drite deg ut for mange ganger i forhold til alkohol. Så vidt jeg husker fikk man bare fra 0 til en sjans i XXIV, avhengig av hvor graverende man hadde driti seg ut.
Husker som sådan spesielt godt mitt første friberedskapsbesøk på stedet "springtime" Smile litt opp i byen (Saqi). Der pleide man i min tid å ønske nye 1. gangsgjester velkommen med en gratis dobbel konjakk.
Dvs. et middels konjakkglass fylt helt opp til ca 4 mm fra kanten med edle dråper. Når jeg skulle hjem etterpå, greide jeg å forville meg langt opp i druserbyen før jeg fikk "omstilt kompasset" og kommet meg ned til Mek-leiren. På morgenoppstillingen dagen etter, var det selfølgelig alkokontroll med MP. Da var det en meget lettet RekMek som blåste 0 på alkometeretStern%20Smile.

Edited by RekMek - 14 januar 2007 at 20:18
Cu avi dinari e amicizia, teni 'nculu la giustizia.
Back to Top
toanor View Drop Down
Korporal
Korporal

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote toanor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2007 at 23:56

Null toleranser på alkohol er vel det beste - synes i allefall enklest å kontrollere.

Jeg opplevde et avslappet forhold til alkohol i KFOR 1, men alkoholen ble nyttet i felles oppholdsrom, og jeg hadde inntrykket av personalet tok vare på hverandre. I KFOR 2, kom NSE til TMBN til Banski Rid i Makedonia. De hadde 2 can rule, hvor sprit var forbudt. Inntrykket mitt var at det ble mye skjult alkohol(mis)bruk i forlegningsområdet, samt at det ikke alltid ble iverksatt tiltak i tide, og når det ble iverksatt tiltak så skulle personell på død og liv repatrieres ut av forsvaret - uten tiltak til å ivareta eventuelle store alkoholproblemer for dette personellet. Ofte er det også store variasjoner ad virkelig bruk av alkohol fra støtteledd til operative enheter.

Toa
Back to Top
olsen View Drop Down
Major
Major

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2007 at 18:12
OLSEN    
Norbatt IV og V.
KPB TROPP 1.
TALL KHEURBET AATIQA
Back to Top
42B View Drop Down
Brigader
Brigader

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 42B Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2007 at 18:25
Man bør vel skille mellom førstegangstjeneste og tjeneste i en skarp operasjon her.  Nulltoleranse for dop er vel en selvfølge som det i utgangspunktet er ellers i samfunnet.  Når det kommer til alkohol så mener jeg dette avhenger av situasjonen.  Er man i en tjeneste hvor frivakt ikke betyr at du ikke likevel kan bli sparket ut i nærforsvarsstilling når som helst så bør det være begrensninger som er strengere enn det er under en frihelg på kaserna på Rena.

Kan jo dra en historie fra Libanon når vi først er inne på temaet.  I en situasjon hvor det smalt ganske bra ble hele Mek troppen beordret ut.  Den siste vognen som ble sendt ut bestod av undertegnede (edru) og vognfører (edru) samt en gjeng som hadde hatt seg en liten fest, inkludert vognkommandøren.  Dvs at jeg og vognføreren var de eneste som var edru på vognen.  Vognkommandøren var den som var mest beruset, han stod på 12,7 og vippet med hodet og klarte knapt å holde seg på bena...  Vi ble sendt ut for å ta 2 stk. AE som hadde tatt stilling ved en NORBATT OP med RPG og annet utstyr AE gjerne føler man bør ha med på tur - jeg vet ikke hvem som burde være mest redd - AE eller vi....

"veien til helvete er brolagt med gode hensikter

Mekanisert infanteri:

STORMESK/PBN 86/87
UNIFIL 87/88 (xx/xxi)
UNPROFOR 93/94/95
IFOR I/II 95/96/97
Back to Top
olsen View Drop Down
Major
Major

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2007 at 18:47
Jeg synes det er fint at forsvaret gir til kjenne at det er NULLTOLERANSE i forsvaret.At de setter det på trykk slik som her i denne artikkelen gir gode signaler ut til de som har tenkt seg inn.

Når det gjelder det andre du nevner, så var jeg ut får noe lignende på en utrykkning ifra 4-8 til 4-9og 4-9cp i en ppk.Hvor både enkelte befal og menig var KRAFTIG beruset. Ikke noen artig opplevelse når Haddad,s menn møte opp på 4-9cp.Når du da viste at de som du hadde i ryggen, var som sagt langt ifra edru, var man ikke høy i hatten(HJELMEN) der man stod mellom barken og veden.
OLSEN    
Norbatt IV og V.
KPB TROPP 1.
TALL KHEURBET AATIQA
Back to Top
olsen View Drop Down
Major
Major

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2007 at 23:36
Her en artikkel ifra forsvarets rusmiddelkonferanse.
OLSEN    
Norbatt IV og V.
KPB TROPP 1.
TALL KHEURBET AATIQA
Back to Top
olsen View Drop Down
Major
Major

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2007 at 18:35
Her ett stykke om alkohol i de amerikanske styrkene i Irak.
In Iraq, American military finds it has an alcohol problem.
OLSEN    
Norbatt IV og V.
KPB TROPP 1.
TALL KHEURBET AATIQA
Back to Top
KMH View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KMH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2007 at 10:19
Da jeg dro til Bosnia for andre gang var mitt første møte med en av offiserene der nede da jeg ankom sent på kvelden følgende. Jeg kom inn i leiren og ble tatt i mot av troppens NK. plutselig kom det en naken og meget beruset person krabbende over plassen. NK`s kommentar: "Der har du kompanisjefen din." Mener nevnte kompanisjef ble hjemsendt noen måneder senere pga for mye drikking....
Det som ikke dreper deg, gjør deg sterkere!

UNIFIL 34 Tropp 1 KpA
IFOR 1 Norwegian Guard Platoon, Doboj
IFOR 2 Vakt/Eskorte, Modrica

Fortuna Favet Fortibus!
Back to Top
mhusby View Drop Down
Sersjant
Sersjant

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mhusby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2007 at 05:09
I KFOR 2 ble 2 soldater sendt hjem pga nakotika bruk under tjenesten. Dette resulterte i at hele kompaniet som de tjeneste gjorde i (også jeg) måtte avgi pisse prøve.... Ingen andre fikk noen utslag.
Synes det skulle ha vært oftere kontroll av narkotika, spesielt i utenlands tjenesten, men vet ikke hvordan det er i dag, men i KFOR 2 hadde vi en på forkurset, og den som vi måtte ta pga de 2 soldatene som ble tatt med narkotika.
Back to Top
herbernts View Drop Down
Fenrik
Fenrik

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote herbernts Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2008 at 08:14
Jeg vil komme med ett innlegg om dop . Bruker ikke dop selv ,men jeg liker øl . Jeg er radikal . Hvem gjør mest gale di som drikker sprit eller di som tar seg ett uskyldig blås. Snakker av erfaring Fyrer du en joint blir du ikke galen i hodet, men du blir derimot snill i hodet, Folk som forsvarer sprit vet ikke hva di snakker om . De er da galskapen kommer fram . Noen tenker nark som noe helvete . Spriten er veien til galskap. Blås er ulovlig , men hvor mangen er de ikke så tar seg ett blås både advokatorer ellers høge folk i samfunnet . Folk kan ikke komme og dømme blås . Tar du ett blås så sitter du ikke med sprøyten i armen . Cool dere ned .
Back to Top
youna View Drop Down
Fenrik
Fenrik

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote youna Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2008 at 21:06
Om advokater og folk høyt på strå bruker dop så støtter de et lovløst kriminelt system som de ellers skulle bekjempet. Narkotika er noe svineri og det vet vel alle som har noe gangsyn. Det å coole ned i kampen mot narko må ikke skje og strengere straffer for narkobrukere, narkohandlere og smuglere må innføres. I et land i østen der henger de folk etter halsen til de dør som straff for narkotikaforbrytelser, så kansje vårt land skulle innføre export dit av narkokriminelle.   
.
Back to Top
herbernts View Drop Down
Fenrik
Fenrik

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote herbernts Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2008 at 19:17
De er mangen nøkterne folk som bannlyser dop . Har selv ikke brukt dop i forsvaret og ikke nå heller. Er de noen som følger med i nyheter ? Riksadvokaten gikk ut med en melding att nå var de på tide og diskutere  cannabisspørsmålet. Er ikke for narkotika ,men vi må respektere folk som bruker foreks hasj. Disse stoffene kan ikke sammenlignes med heroin. Har brukt de selv , og du blir iallefall ikke voldilig av de, hvis en skal sammenligne de med sprit. Jeg  oppfordrer ingen til og bruke stoff. Jeg fordømmer folk som sitter skinnhellige og fordømmer alt. Andre kan dømme dette innlegget med sinne.
Back to Top
herbernts View Drop Down
Fenrik
Fenrik

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote herbernts Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2010 at 01:48
Jeg vil legge noen ord om dop . Da jeg var i 1kontigent .Var der ikke noen snakk om dop . Ola normann var nøktern der .Jeg er radilkal og ønsker alle til og slutte og sitte og i en drømmerverden , Der er mangen fristelser for folk med nerver. Hold en nulltelerranse . Har prøvd de meste ,men øl er for meg .
Back to Top
herbernts View Drop Down
Fenrik
Fenrik

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote herbernts Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2011 at 20:41
Vil skrive noe om dop av di som er på fartøy som er i forsvaret .Skal du føre et fartøy synes jeg att der må være nulltolereranse av dop .Har gjennom facebook fått vite att der er er en del dop i forsvaret .Tenk de ansvaret mannskapet har bla oljeutslipp og tap av menneskeliv når di skal ha ansvaret for og føre en båt .Har en bror som er drugkontrolør på båter .Han reiser Norge rundt og tar prøver av mannskapet .De er ikke få som har blitt sparket på grunn av dop.Håper turen snart kommer til forsvaret .
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down