New Posts New Posts RSS Feed - fallskjermving
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

fallskjermving

Post Reply Post Reply
Author
sisu68 View Drop Down
Sersjant
Sersjant

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote sisu68 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: fallskjermving
    Posted: 24 april 2008 at 22:17
utifra bilder jeg har sett ser det ut som det er kommet ny utgave av frittfallvingen?
noen som har mer info?
Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør
Back to Top
RekMek View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2008 at 10:37
Originally posted by sisu68 sisu68 wrote:

utifra bilder jeg har sett ser det ut som det er kommet ny utgave av frittfallvingen?
noen som har mer info?

Har det vært noen forskjell på disse fallskjermvingene i Norge? Basert på om man har gjennomgått kurs/opplæring på static eller fritt fall?

Dette må vel i så fall være noe helt nytt i Norge, selv om både det amerikanske og franske forsvaret benytter fallskjermvinger som distingverer mellom oppnådd ferdighet, gjennomførte kurs og antall hopp.

For min del mener jeg at fallskjermvingen man får tildelt i det norske forsvaret ikke gjør forskjell på om man har fått fritt fall eller static-opplæring.
Dog finnes det variasjoner i utforming av vingen avhengig av hva slags antrekk man bærer den på (tøymerker for arbeids-/feltantrekk, sølv metallving for galla og HMKG-parade-/permisjons-/tjenesteantrekk og ditto for KS permisjons-/tjenesteantrekk), samt at tøymerket til arbeids-/feltantrekk finnes i 2 utgaver.
Et med emblem i hvit tråd, for personell som tjenestegjør ved avdeling med aktiv hoppstatus (FSK/HJK/MJK og muligens E-Bn/Fjernesk?), og et med emblem i sort tråd, for personell som har gjennomgått hoppkurs men som ikke tjenestegjør ved avdeling med aktiv hoppstatus.

Ellers har det vel variert med hva slags fallskjermopplæring vernepliktige på HJS/HJK har fått opp igjennom årene?
Forskjellen mellom Brig N/Oppkleks/Fjernoppklaring på 1960-tallet og HJK på 1960-, '70 og en bit inn på '80-tallet, var vel at førstnevnte fikk opplæring på static-hopp med rundkalott, mens sistnevnte fikk opplæring i fritt-fall med rundkalott.

HJS og Jaegerkorpset i Danmark var for øvrig et ledende miljø i Skandinavia på såkalt HALO fritt fall fra stor høyde på 1960-'70-tallet.
Hvorvidt denne kompetansen i stort var begrenset til Kadren/fast personell ved HJS sier ikke kildene så mye om foreløpig.
Men vet i alle fall at kadrepersonell ved Svenske Fallskärmsjägarskolan gjennomgikk HALO-kurs ved HJS ved 2 anledninger i overgangen mellom 1960-70-tallet. Første gang med hopp fra C-119 Packet og andre gang med hopp fra C-130 Herkules.

For å komme tilbake til HJS/HJK igjen, så fikk vernepliktige ved HJS opplæring i frittfall direkte på firkantskjerm, uten å gå via rundkalott, den gang jeg gjorde rekrutten på Trandum på slutten av '80-tallet.
I dag, ut i fra hva jeg kunne tyde av noen artikler på hjemmesiden til HJK (artiklene tatt av luften nå) for et par år tilbake, så er fallskjermopplæring i fritt fall forbeholdt FSK, mens de vernepliktige får nøye seg med static.

Edited by RekMek - 25 april 2008 at 13:54
Cu avi dinari e amicizia, teni 'nculu la giustizia.
Back to Top
sisu68 View Drop Down
Sersjant
Sersjant

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote sisu68 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2008 at 13:23
Så vidt jeg vet er utformingen av vingen ensartet. det skiller som du sier på fargen, dvs hoppende avd har hvit ving, mens personell som ikke tjenestgjør ved hoppende avd har sort ving.
Men, på noen bilder jeg har sett i det siste er selve utformingen av vingen anderledes.
Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør
Back to Top
Aars View Drop Down
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Aars Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2008 at 15:56
Det har nettopp kommet nye fallskjermvinger, en for statisk og en for frittfall. De er litt forskjellige fra de gamle M-83 vingene og frittfall vingen har en stjerne nederst.
Back to Top
Skystup81 View Drop Down
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skystup81 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2012 at 22:57
Fallskjerm vingen er den gode gamle for fallskjerm kurs med utløserline (static).

Fallskjerm vingen for Fritt Fall er den samme gamle med stjerne under vingen.

Fallskjerm vingen for Fritt Fall fra høyder som krever Oksygen er den samme gamle vingen med laurbærgren rundt stjernen :-)

Edited by Skystup81 - 05 juli 2012 at 22:59
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down