New Posts New Posts RSS Feed - "Feil" bruk av mine
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

"Feil" bruk av mine

Post Reply Post Reply
Author
Normedcoy-4 View Drop Down
Menig
Menig

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Normedcoy-4 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: "Feil" bruk av mine
    Posted: 19 juni 2011 at 21:08
NRK-Troms har følgene melding på nettet.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7679938

Er det noen i 6 divisjon som blir degradert asap?
Back to Top
RekMek View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2011 at 00:30
Var jo et lignende uhell for et par år siden, under et "åpen dag"-arrangement i det franske forsvaret hvor soldater fra et fallskjermjegerregiment ble involvert i et vådeskudduhell med dødsfall blant besøkende publikum som resultat.
Cu avi dinari e amicizia, teni 'nculu la giustizia.
Back to Top
lilje View Drop Down
Kaptein
Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lilje Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2011 at 22:45
Dette var en M-19 sektorvirkende ladning. Man klarte å blande sammen en skarp ladning (svart) og øvingsladning (blå og merket "øvingssystem"). Akkurat hvordan dette har skjedd er ikke offentlig, men visse ting har kommet ut. Visstnok hadde man tatt ut et skarpt system fordi man skulle foreta en demonstrasjonssprengning av dette etter øvelsen (det er meget strenge sikkerhetsregler for dette i sikkerhetsreglementet, det er 800 m sikkerhetsavstand i alle retninger hvis man ikke har skytefelt som er spesielt tilrettelagt). Samtidig tok man ut øvingssystemer for å bruke på øvelsen. Og mot alle regler for ammunisjonsforvalting har tydeligvis disse blitt blandet sammen. Og så må en person som ikke har hatt tilstrekkelig opplæring til å se forskjell på skarp ladning og øvingssystem ha klart å blande dem sammen og fyrt av den skarpe ladningen på øvelsen (skulle gjerne ha sett ansiktet hans da det smalt). Hell i uhell, bare et menneske ble letter skadet. Det kunne gått mye verre. Men uansett, dette er en helt forferdelig hendelse som absolutt ikke skulle kunne skje. Flere personer må ha feilet ganske solid. Forsvaret foretar nå en full gjennomgang av ammunisjonshåndtering i HV: http://hv.forsvaret.no/aktuelt/hendelser/aktuelle-saker/Sider/Utleveringsstopp-av-ammunisjon.aspx.

Dette viser igjen for forferdelig farlig det er å blande øvingsammunisjon og skarp ammunisjon.
Back to Top
Rudeboy View Drop Down
Løytnant
Løytnant

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rudeboy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2012 at 09:33
Originally posted by Normedcoy-4 Normedcoy-4 wrote:

NRK-Troms har følgene melding på nettet.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7679938

Er det noen i 6 divisjon som blir degradert asap?

Jeg tror jeg trygt kan garantere ingen fra noen som helst nedlagt avdeling kommer til å sitte i noen utsatt posisjon i denne sak.
Hoka hei !
Back to Top
Normedcoy-4 View Drop Down
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Normedcoy-4 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2012 at 11:30
Men hva kaller man idag det som var 6 divisjon? Som igjen hvis jeg ikke husker alt for mye feil var  Brig N. Og det som var gamle distrikskommandoer (DKØ-Hamar osv), det er også historie?
Back to Top
Rudeboy View Drop Down
Løytnant
Løytnant

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rudeboy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2012 at 13:59
www.forsvaret.no

BRIG-N er "reetablert" om enn i annen form der oppe. DK/FK er forlengst nedlagt ifm overgangen fra invasjonsforsvar til innsatsforsvar for flere år siden.
Regner med at DKØ lå på gården på Hamar ? Der er det knappast noe som helst annet enn bygningsmasse igjen.
Hoka hei !
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down