New Posts New Posts RSS Feed - Korporal under andre verdenskrig?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Korporal under andre verdenskrig?

Post Reply Post Reply
Author
Danieluh View Drop Down
Menig
Menig

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Danieluh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Korporal under andre verdenskrig?
    Posted: 04 oktober 2010 at 21:36
Heisann!
Jeg har ikke sett max manus, men snakka med ei venninne i stad. Hun sa:
<<Jeg tror det kunne ha blitt kult å ha deg som leder! Du heter vel ikke korporal for ingen ting? :) Korporal er vel egentlig litt opp i gradene? Max Manus var jo korporal, mens Gregers Gram bare var fenrik. >>

Det jeg lurer på: Var korporal en annen stilling før enn nå?
Vet at det var en befalstittel for noen år siden, men åssen var det under andre verdenskrig? Det var ikke høyere enn fenrik den gangen heller?
Back to Top
qana34 View Drop Down
Fenrik
Fenrik

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote qana34 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2010 at 22:55
Max Manus var fenrik. Gregers Gram var korporal.
Britisk gradssystem i de frivillige norske styrkene i Storbritannia, så korporal var en befalingsmann.
Var for såvidt det i den norske hær frem til en eller annen gang på 90-tallet, men ikke som befalstittel. Litt usikker på ståa i dagens forsvar.
"Den dumme kjenner ingen tvil, men seirer med et fjollet smil", Arnulf Øverland.
Back to Top
Danieluh View Drop Down
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Danieluh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2010 at 23:09
Okay ;)
Takk :D
Nå om dagen er man ikke noen form for befal når man er korporal, men man har en mer ledende stilling enn en menig. Man får ansvaret når befal ikke er til stede.
Også har man sånne som meg som er korporal fordi man går befalsskolen ;)
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down