New Posts New Posts RSS Feed - Sikrer sin egen ræv
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sikrer sin egen ræv

Post Reply Post Reply
Author
lilje View Drop Down
Kaptein
Kaptein

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lilje Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sikrer sin egen ræv
    Posted: 10 oktober 2011 at 10:15
Kronikk av Kjetil Bragstad i Dagbladet: Sikrer sin egen ræv (lenke)

Quote Norske soldater i utlandet er dekket av elendige forsikringsvilkår.
Back to Top
Goffen View Drop Down
Løytnant
Løytnant

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Goffen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2011 at 21:19
At de sikrer sin egen ræv er nok ikke noe nytt.  Dead
Glem ikke det som engang var...
Back to Top
Adlertag View Drop Down
Kaptein
Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Adlertag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2011 at 21:16

Han reiste frivillig, så han kan ikke klage.

Edited by Adlertag - 11 oktober 2011 at 21:17
UNIFIL Norbatt XXII
UNOSOM Norcoy III
IFOR
Stridsudyktig på grunn av alkohol.
Back to Top
Normedcoy-4 View Drop Down
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Normedcoy-4 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2011 at 20:24
Hvem skulle da ha reist hvis ikke du valgte dette til Libanon og Somalia?

Hvem skulle ha reist hvis ikke du var villig til og ofre deg for dine medsoldater i Bosnia?

Hvem skulle ha reist til Afganistan hvis ikke noen menn og kvinner er villige til å faktisk gi alt?

Back to Top
Adlertag View Drop Down
Kaptein
Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Adlertag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2011 at 11:19
Normedcoy-4, tråden hander om forsikringa vår, som er helt på trynet, og ikke om hvorfor noen reiser nedover. Selv reiste jeg ned for å leke Rambo og få adrenalinkick, og jeg dreit i om mitt bidrag var til nytte for den fattige lokalbefolkingen eller for imperialistambisjonene til røverstatene USA, Israel og Danmark.

Poenget mitt var uansett at Kjetil burde visst at han i praksis reiste ned med en ræva forsikring, for det burde tillitsapparatet ha opplyst ham om. Da jeg var i Libanon første gang, ble vi oppfordret til å tegne privat forsikring fordi Forsvaret forsikring var helt høl i hue. Selv har jeg aldri tegnet noen forsikring utover den obligatoriske bilforsikringen som alle må ha, fordi jeg driver med risikosport på fritida og faktisk har kalkulert med å dø tidlig, og ønsker ikke å sitte 40 år i rullestol og leke grønnsak, og derfor gidder jeg ikke betale på dumme forsikringer, som jeg egentlig mener er veddemål. Forsikringsselskapet vedder på at det ikke vil skje deg noe, og du tegner forsikring fordi du vedder på at det vil skje deg noe. Jeg synes derfor det er pessimistisk å tegne egen forsikring.

Men tilbake til trådens tema. Kjetil reiste frivillig ned uten egen forsikring, og når han blir skadet begynner han å kritisere røverstatene USA, Israel og Danmark og hevder at disse kapitalistskurkene lurte ham til å reise. Han føler seg brukt av USA, som om det var amerikanske cowboyer som skadet ham, og ikke muslimske terrorister. Det er dette som ikke henger helt på greip.

Hvis folk ikke kan akseptere kontrakten slik den er idag, så bli hjemme.
Hvis vi alle nekter å reise ut før vilkårene blir bedre, så må Norge trekke sitt bidrag eller gi gutta bedre vilkår når de kommer hjem i rullestol.
Hvis folk som KJetil fortsetter å reise ned uten forsikring, så vil ingenting bedre seg.

Takk
UNIFIL Norbatt XXII
UNOSOM Norcoy III
IFOR
Back to Top
Normedcoy-4 View Drop Down
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Normedcoy-4 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2011 at 17:48
Noen kommentarer til ditt innlegg Adeltag . Tror neppe Kjetil eller andre i TmBn og andre norske ISAF avdelinger vil kunne få en egen forsikring. Husker at mine private og de jeg hadde gjennom arbeidsgiver opphørte den dagen jeg satte foten i asfalten på flyplasssen i Split. Eneste gangen de var til nytte var under en leave i Slovenia. Prisen for en slik privat forsikring ville også være så stor at ingen ville ha råd til å inngå en. Er også redd at en ingen fagforening, enten de er tilknyttet YS eller LO ville få fremforhandlet gode forsikringsordningen, da risikotillegget vil bli enormt. Nei soldater i fremtiden er nok dessverre forsatt avhengig av forsvarets egne. Siden de kan være egen assurandør.
Back to Top
Adlertag View Drop Down
Kaptein
Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Adlertag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2011 at 21:11
Så sant så sant, og det var disse vilkårene Kjetil godtok da han frivillig reiste ned, så derfor har han ingen rett til å klage nå i ettertid.
UNIFIL Norbatt XXII
UNOSOM Norcoy III
IFOR
Back to Top
herbernts View Drop Down
Fenrik
Fenrik

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote herbernts Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2011 at 20:19
Er ikke helt enig i disse komentarene,Alle som har vært i oppdrag for internasjonale opprasjoner har jo reist frivillig .Tror nok att di fleste reiste i fredens tjeneste .Men der er ingen som kan kontrolere hva som skjer i hjernen etter en sånn tjeneste .Folk er forskjellige ,de er bare og innse .Under tjenesten har du ikke en nerve men de er ikke lett og kontrolere drømmene når marerittene kommer ,og de begynner og gå nedover med psyken .De kalles senskader ,så folk må ikke komme og si att han reiste jo frivillig .Ettervernet er veldig viktig ,og jeg tror att forsvaret har lært.
Back to Top
RekMek View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2011 at 00:44

Fikk jo salgsbesøk på Sør-Gardermoen av en fyr fra IF (tror jeg det var), men med de betingelsene han skisserte var det jo helt innlysende at man aldrig kunne få utbetalt noe om man skulle være så uheldig å bli skadd i tjenesten av et "legeme eller eksplosiver som ble skutt eller kastet gjennom luften, ller som var nedgravd i bakken". Med henvisning til en eller annen internasjonal force majeur-bestemmelse i forsikringsbransjen, med aner tilbake til 1. verdenskrig, som innebærer at forsikringsselskapene kan nekte å utbetale premie til personer som skades i krigshandlinger.

I et verdenskrigsperspektiv, med høye tapstall på flere hundre tusen eller millioner pers, så kan jeg forstå denne force majeur-regelen, men i dag, selv i a-stan og Irak så er vel tapstallene godt under 10% av innsatt mannskap for NATO-siden sin del. Dvs. en tapsrate som forsikringsselskapene burde tåle.
Sett i lys av det syns jeg i alle fall at forsikringsselskapene bør kunne endre force majeur-bestemmelsen sin til først å trå i kraft om mer en 10% eller 20% av et forsikringsselskaps kundemasse blir drept eller ender opp som sårede i krigshandlinger.

Cu avi dinari e amicizia, teni 'nculu la giustizia.
Back to Top
RekMek View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 18:33
Originally posted by Adlertag Adlertag wrote:

Så sant så sant, og det var disse vilkårene Kjetil godtok da han frivillig reiste ned, så derfor har han ingen rett til å klage nå i ettertid.

Tror nok Kjetil er mer en godt nok klar over at han har fått det som er å få av støtte etter smellen i A-stan.
Det betyr jo ikke at han skal la vær å si noe, med tanke på forsikringsvilkårene til de som kommer etter ham.
Men som sagt syns jeg nok han nok mer burde rettet kanonen i retning av forsikringsbransjen enn onkel staten.

Ellers noen som har peiling på hva slags forsikringsmuligheter som gjelder for ansatte i PMC-bransjen i Irak og Afrika?
De blir vel også i praksis eksludert fra personforsikring av force majeur-regelen?

Cu avi dinari e amicizia, teni 'nculu la giustizia.
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down