New Posts New Posts RSS Feed - Unifil-minnebøker i PDF-format
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Unifil-minnebøker i PDF-format

Post Reply Post Reply
Author
radionorge View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radionorge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Unifil-minnebøker i PDF-format
    Posted: 06 november 2006 at 21:51

For å dele de minnebøkene og Blue Beret fra Unifil med de som er interessert har jeg gått i gang med å skanne sidene og lage PDF-kopier av dem.  Jeg har fått god teknisk hjelp av RekMek og 42B. Minnebøkene brekkes opp i blader som nummereres på kontingent og nummer. Bokomslagene får nummer 0.

I skrivende stund er kun BB 26 nr 1 ferdig. På http://radionorge.jankrogh.com/blueberet ligger to versjoner - en ukomprimert versjon på ca 55 MB og en komprimert versjon på 8 MB. Vi jobber med en bedre komprimering som vi forhåpentlig lykkes med etter hvert.

De som kan bes skanne sine bøker i 200 dpi (farger i 24 bit) og sende f.eks. meg sidene, så kan jeg lage PDF-kopi.  Husk å nummerere sidene fortløpende i filteksten.
Back to Top
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radionorge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2006 at 13:31
Jeg har så langt lagt ut ti hefter og omslag (i hovedsak introduksjoner) av Blue Beret.  Resten av det jeg har pr i dag blir lagt ut de neste dagene. Det er mye interessant stoff fra dagliglivet i kontingentene og ikke minst mye interessant bildestoff.  Gi meg gjerne tilbakemeldinger på presentasjon og brukervennlighet eller andre forslag til prosjektet!

Stikk innom og les Blue Beret på
Back to Top
NMCxx View Drop Down
Korporal
Korporal

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NMCxx Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 18:30
Takk for tilbudet,morro å lese gamle nyheter  Clap
Back to Top
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radionorge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2006 at 09:51
Takk for tilbakemeldingen, NMCxx!  Skanningene og utleggingen av eget materiale går mot slutten. I tillegg har jeg også skannet artikler som jeg tidligere har fått tilsendt og lagt også dette ut som PDF-filer. En deltaker herfra har signalisert at han vil bidra med minnebøkene nr 2, 3 og 5 fra kontingent 1 (1978)!!
Jeg er svært interessert i flere bøker, og de som ikke kan utføre skanningen selv kan gjerne sende bøkene til meg, så kan jeg utføre skanningen.
Back to Top
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radionorge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2006 at 12:45

Jeg har kontaktet Nasjonalbiblioteket og fått følgende liste over Blue Beret de har i sine arkiver:

NAZ Soldat.
BLUEBERET.(2)
Akershus Forsvarsdistrikt - Jegerkorpset. Oslo.
 u o  ( rec. 9169 )
6        1974    1,2 *mgl ( årg. 1-5 mg )

NAZ Soldat.
BLUE BERET.(3)
NORBATT, Pio-Seksjonen. United Nations. Libanon.
 u  ( rec. 15803 )
         1978    2 *mgl
         1989    XXIII:5,XXIV:1 *mgl
         1990    XXIV:2,XXIV:3,XXIV:4,XXV:1,XXVI:1,XXVI:2,minnebok
         1991    XXVI:1, *mgl
         1992    XXVIII:introduksj.,XXIX,XXX
         1994    XXXII,

Nå lurer jeg på hva slags BLUEBERET det er Jegerkorpset har utgitt i 1974. Kan det være et internt organ siden jegerne om jeg ikke husker feil også brukte blå beretter på denne tiden?
Back to Top
OleK View Drop Down
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote OleK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2006 at 01:19
Jeg har noen blader fra min tid, dvs kontigent IX og XI 82-83 De skal bare lokalisere først.
Ole
Back to Top
vabben View Drop Down
Fenrik
Fenrik

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vabben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2006 at 08:07
Hei Radionorge
Jeg har funnet frem minneboka fra kont XXX og XXXI, og regner med å kunne bruke noen dager i jula til å bla igjennom og scanne disse til deg.

Vabben
Norwegian Snowsnake Association
UNIFIL Chebaa XXX/XXXI
Back to Top
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radionorge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2006 at 14:31

Kjempeflott, OleK og Vabben!

Jeg har nå fått såpass mange henvendelser at jeg må legge ut en bolk over hvilke bøker jeg er lovet, slik at jeg ikke får dobbelt opp av stoff. Dette prosjektet går over all forventning!

Ta uansett kontakt med meg på forhånd før dere går i gang eller før dere sender noe til meg.

Edited by radionorge - 07 desember 2006 at 14:32
Back to Top
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radionorge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2007 at 12:35
Vi har nå 11 kontingenter i arkivet, og flere har meldt at enda flere bøker er på veg.

Følgende verker er dermed åpent tilgjengelig i PDF-arkivet (kontingenter):
Blue Beret 01 (1978) - nr 2, 3 og 5
Blue Beret 15 (1985)
Blue Beret 16 (1985–86)
Blue Beret 20 (1987–88)
Blue Beret 21 (1988)
Blue Beret 23 (1989) - nr 5
Blue Beret 24 (1989–90)
Blue Beret 25 (1990)
Blue Beret 26 (1990–91) - nr 1
MINNEBOK 30 (1992–93)
MINNEBOK 32 (1993–94)
MINNEBOK 33 (1994)
MINNEBOK 34 (1994–95)

Materiale fra perioden mellom kont. 1 og 15 er derfor særlig velkomment!  NB! Det er også mulig å bidra med enkelthefter av Blue Beret. 

Edited by radionorge - 03 februar 2008 at 01:41
Back to Top
Byggmester Bob View Drop Down
Løytnant
Løytnant

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Byggmester Bob Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2007 at 20:00
Du er jo helt rå.... klapp, klapp for deg, og selvfølgelig til alle dere andre som sender bøkene til radionorge. Utrolig kult at dette blir gjennomført etter alt det rotet som har kommet frem i lyset med minnebøkene.
Men si meg???... Måtte vi ikke betale disse bøkene på forskudd da vi bestilte dem???? Tro om det er noen som har tjent seg rike på bøkene som aldri kom frem til kunden??
Hilsen Mesteren
Unifil 33 og 34
Back to Top
Terminator View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terminator Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2007 at 22:34
Bøkene ble laget, trykket og sendt til NORBATT, distribusjonen var tilfeldig, for sen eller "ikke mitt bord" da bøkene kom nedover først i kontingenten etter.

Dette var restaurantversjonen av det som skjedde.

I de fleste kontingentene fikk nok det store flertall sine bøker, selv om det for noen soldater skjedde litt sent. Det var i alle fall en mengde bøker som var lagret hos Velferden på termineringstidspunktet. Som tidligere beskrevet så utgjorde de ca en kubikkmeter +++. For noen kontingenter var det bare noen få igjen mens for andre var det over 100 stykker igjen. Dette kunne tyde på litt forskjellig praksis i de enkelte kontingenter med ettersending...

Gjør rett, frykt ingen
Back to Top
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radionorge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2007 at 07:52
Nye bøker strømmer på... Sitat fra forordet til Blue Beret minnebok kont. XXI:

Så var det Fredsprisen da. Aldri har vel så mange av oss hatt en sterkere følelse av man fikk 1ønn som fortjent.

Men i en slik stund er det viktig ikke å glemme hvilken pris som er betalt - 15 norske menneskeliv og mange skadet noen av dem for livet. Så fikk vi i alle fall se at disse ofre ikke var forgjeves.

Vi er på rett vei, men veien frem er lang. Fredsprisen ble feiret med champagne og store presseoppslag i Naqoura - fullt fortjent selvfølgelig. I Norbatt gikk den 22 år gamle soldaten også denne kvelden ut på patrulje. Med våpen i hånd og livet som innsats for å avslutte sin 102 timers arbeidsuke. Ja, Libanon er i sannhet et kontrastenes land - ikke sant?

Tank for nå - og på gjensyn?

Edited by radionorge - 21 mars 2007 at 07:52
Back to Top
lilje View Drop Down
Kaptein
Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lilje Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2008 at 22:40
Originally posted by radionorge radionorge wrote:

Nå lurer jeg på hva slags BLUEBERET det er Jegerkorpset har utgitt i 1974. Kan det være et internt organ siden jegerne om jeg ikke husker feil også brukte blå beretter på denne tiden.

Hei Radionorge,

Det kan også ha vært "repøvelseaviser" for Norges beredskapsstyrke for FN. Fra ca. 1968 til avreise til Libanon i mars/april 1978 hadde vi en styrke på beredskapskontrakt, inklusive bl.a. en infanteribataljon. Den besto av frivillige som hadde tegnet en toårs-kontrakt. Halve bataljonen ble øvet i en 3-ukers rep-øvelse som ble avholdt hver sommer (slutten av juni/begynnelsen av juli) på Sør-Gardermoen leir (oftest med flytransport og en del av øvelsen et annet sted, bl.a. Torp), slik at de som var i første år av kontrakten var på øvelse, mens de som var i annet år ikke var det. Ved fornyet kontrakt var man inne på en tre ukers øvelse igjen. Jeg tegnet selv toårs-kontrakt fra august 1977 og fikk innkalling til FN-øvelse i slutten av juni 1978, en øvelse som selvfølgelig falt bort fordi vi da befant oss i Libanon... Oppsettende avdeling for FN-beredskapsstyrken var Jegerkorpset/Akershus Infanteriregiment nr. 4. På rep-øvelser var det alltid vanlig å gi ut en øvelsesavis. Jeg vil ikke se bort fra at øvelsesavisen til FN-bataljonen het Blue Beret.

Edited by lilje - 21 januar 2008 at 09:24
Back to Top
youna View Drop Down
Fenrik
Fenrik

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote youna Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2008 at 01:59
Repøvelsene som beredskapstyrken hadde foregikk på Trandum, noen ganger var FNBN forlagt i kaserner, noen ganger i teltleir langs veien til Trandumskogen. Befalet var i all hovedsak forlagt i Trandum leir.
Feltøvelser ble gjennomført i Trandums øvelseområde med skarpskyting på Steinsjøfeltet, Sørkulpen og Hauerseter skytebane, utmarsjene gikk oppover langs Hurdalsjøen med retur til Trandum. BN ble også noen ganger fløyet til Torp for å øve innsettelse av FN styrke mellom to stridende parter, disse partene ble oftest kalt Tunbergia og Sandaria (etter Tønsberg og Sandefjord)
Repøvelsene som ble gjennomført i beredskapsstyrken var særdeles gode og lærerike,og mannskapene var topp motiverte. Jungel og ørkenkurs ble gjennomført, nærkampteknikker var det også leksjoner i.
Befal og mannskaper som gjennomgikk disse øvelsene var bra forberedt på tjenesten i Libanon, det som kjennetegnet de aller fleste var en robust evne til å improvisere og ta ting på sparket, dette medførte ofte at ting ikke alltid ble utført etter boka. Dette har vel i ettertid ført til at Kont 1 har blitt stemplet som "noe på kanten"
Back to Top
lilje View Drop Down
Kaptein
Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lilje Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2008 at 14:07
Det er egentlig off topic til tråden, men jeg tar det her allikevel: Jeg har bare mitt lokale ståsted (min tropp etc.) å se NORBATT I fra, og jeg er ikke så overbegeistret. FN-repøvelsene var sikkert meget bra, problemet var (i hvert fall i min tropp) at det var ca. (eller over) halvparten som ikke hadde vært på slik øvelse. Svært mange hadde tegnet kontrakt i tiden etter april/mai 1977, og var derfor ikke på øvelse i juni 1977 eller tidligere. I løpet av oppsettingsdagene 28. til 31. mars 1978 fikk vi også inn mange som meldte seg som frivillige på flekken uten å ha stått på beredskap tidligere, og fylte hull i oppsettingen som kom ved at flere enn planlagt ikke møtte, ble fritatt etc.. Dermed var det godt under halvparten i troppen min som i det hele tatt hadde sett hverandre før. Svært mange (det store flertall i min tropp) ble plassert i tjenestestillinger de ikke hadde tidligere trening og erfaring i fra førstegangstjenesten (inklusive meg selv) og med den utrolig korte oppsettingsperioden på 4 dager for hovedstyrken ble det omtrent ingen samøving eller drilling i stridsteknikk for geværlag (der et mindretall hadde vært i geværtropp i infanteriet tidligere), spesielt ikke når en troppssjef (ikke Younas og ikke min, men den tredje i kompaniet vårt) brukte nesten all tilgjengelig tid de fire dagene til å trene sluttet orden.... Men vi kunne da improvisere, og så hadde vi kjempeflaks! Det kan godt hende at personellsituasjonen var spesielt dårlig i min tropp, og at det var bedre nivå i resten av kompaniet, troppen var hele 1. kontingent i praksis kompaniets reserve.
Back to Top
youna View Drop Down
Fenrik
Fenrik

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote youna Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2008 at 16:06
Lilje, du har helt rett det var et kaos i oppsettingsfasen. Kaoset ble også med til Libanon.
Det viste seg at mange som hadde stått i beredskapstyrken i mange år ikke møtte på Trandum våren 78, p,g,a dette så oppstod kaoset.
Mye av befalet som ble sendt nedover var også uten erfaring og nødvendig kompetanse for oppgaven som ventet.
Du har også rett i at avisen som ble utgitt under repøvelsene ble døpt "Blue beret",
Dere får ha meg unnskyldt for "off topicen" , det var egentlig dette med avisen jeg ville kommentere i mitt forrige innlegg, men dere forstår kansje problemet med "gammel hjerne og tankeflukt".
Back to Top
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radionorge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2008 at 01:21
Hei Lilje! Mange takk for informasjonen. Jeg har nå oppdatert min egen Blue Beret-side men også artikkelen på Wikipedia om Blue Beret. Det var meget interessant å få vite at det har eksistert en rep-avis. Den har jeg ennå ikke sett.

Edited by radionorge - 03 februar 2008 at 12:19
Back to Top
lilje View Drop Down
Kaptein
Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lilje Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2008 at 15:05
Bare en liten sak angående Blue Beret fra 1. kontingent i UNIFIL. Jeg tror det var bare et eller to nummer som ble trykt af Adressavisen(bl.a. nr. 2). Det var fordi redaktøren (Per Jevne) var journalist i adressa og tilfeldigvis skulle hjem på perm da nr. 2 skulle trykkes. Han fikk den da satt og trykket mens han var på perm. De øvrige nummerene ble trykt av et trykkeri i Haifa (det ser man bl.a. på at æ, ø og å mangler). Jeg mener å huske at Jevne fortalte at ingen på trykkeriet snakket engelsk, men sjefen kom fra Russland og Jevne hadde Forsvarets russiskkurs, så all kommunikasjon om setting og trykking gikk på russisk.
Back to Top
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radionorge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2008 at 18:21
Takk Lilje for presiseringen og skal korrigere dette.

Det er mange eks-russiske jøder i Israel og dette minner meg om at jeg har selv tatt på flere av slike haikere. En mann som kun kunne russisk, hebraisk og en smule jiddisch fortalte meg (på en blanding av disse språkene) at han kom fra Murmansk, noe jeg fant interessant siden jeg bodde i Øst-Finnmark. Selv om jeg verken da (eller nå) kunne mye russisk brukte jeg alt jeg kunne og vi hadde en fornøyelig stund mens jeg kjørte ham dit han skulle...
Back to Top
Sword View Drop Down
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sword Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2008 at 21:27
Jeg var i pionertroppen i NORBATT X. Hvis Blue Beret boken for denne kontingenten fortsatt mangler har jeg den tilgjengelig.    

Edited by Sword - 31 juli 2008 at 21:31
Back to Top
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radionorge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2008 at 09:14

Jeg har sendt Sword en direktemelding.  For et par dager siden mottok jeg noen meldinger fra «A» til min innboks.  Pga datatrøbbel har jeg mistet disse meldingene som også dreide seg om minnebøker.  Jeg hadde satt pris på om disse meldingene kunne blitt sendt om igjen.

Back to Top
Lille My View Drop Down
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lille My Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2008 at 16:43
Hei, lurer på om det kommer noen minebok fra kont 39??
Hilsen Veksler norge dama fra kont 39mil28
Astrid:-)
Back to Top
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radionorge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2008 at 16:32
Hei, vekslerdame!
Beklager - jeg kan ikke huske å ha blitt kontaktet angående kont. 39.  Derimot har jeg fått henvendelser om stoff fra eldre kontingenter, bl.a. kont. 3 og 10.
De siste ukene og månedene har jeg vært opptatt på annet hold, men satser på å få lagt ut mer stoff i løpet av høsten!
Mvh
Jan
Back to Top
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radionorge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2008 at 15:45
Blue Beret, minnebøker og andre UNIFIL-publikasjoner er nå med velvillig bistand fra Norsk Veterannettverk flyttet til:

(Det ligger nå en peker dit på den gamle URLen.)
Back to Top
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radionorge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2008 at 18:18
Nylig har jeg mottatt en bunke meget interessante dokumenter fra et befal i en av de første Norbatt-kontingentene.  De fleste dokumentene er uproblematiske, men et kompendium merket UN-RESTRICTED og som inneholder (deler av UNIFIL SOP) en rekke retningslinjer, framgangsmåter, direktiver og instrukser for bruk av maktmidler ved kontroll, infiltrasjon, pågripelser, transport og bakhold – er jeg litt mer i tvil om.
Et dokument omhandler avtalene om Reiret; et annet er referat fra møte mellom Norbatt, DFF og IDF.
Alt materiale er (oversatt) på norsk, det er snart 30 år gammelt, men UNIFIL består fremdeles - og så er det det prinsipielle aspektet i saken kontra historieskrivningen.
Jeg ønsker gjerne andres syn på saken!

Edited by radionorge - 04 oktober 2008 at 18:20
Back to Top
lilje View Drop Down
Kaptein
Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lilje Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2008 at 18:52
Jeg ville tatt en epost eller telefon med generaladvokaten http://home.c2i.net/genadv/, eventuelt Nasjonal Sikkerhetsmyndighet http://www.nsm.stat.no/.
Back to Top
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radionorge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2008 at 19:02

God idé, Lilje!  Det skal jeg jammen gjøre.

Back to Top
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radionorge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2008 at 16:20

Nå har jeg både sendt e-post og snakket med Generaladvokatsembedet, men ikke fått særlig konkret svar fra dem om nedgradering.  GAs oppgave er vel mer å påtale brudd på mil. str. lov.  Det er nok Forsvarets Sikkerhetsavdeling jeg skulle hatt tak i.  Er det noen her som kan opplyse om denne avdelingen fremdeles eksisterer og hvor i lendet den befinner seg? 

Ellers er det nå lagt ut en del godbiter; en rekke nye småpublikasjoner fra 1973 til 1983.
Back to Top
lilje View Drop Down
Kaptein
Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lilje Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 11:05
Det som er lagt ut på Worfog har en "hale" som tyder på at det er blitt utlevert fra Riksarkivet. Da skulle det i hvert fall være helt uproblematisk.
Back to Top
RekMek View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 12:26

Nå har jeg både sendt e-post og snakket med Generaladvokatsembedet, men ikke fått særlig konkret svar fra dem om nedgradering.  GAs oppgave er vel mer å påtale brudd på mil. str. lov.  Det er nok Forsvarets Sikkerhetsavdeling jeg skulle hatt tak i.  Er det noen her som kan opplyse om denne avdelingen fremdeles eksisterer og hvor i lendet den befinner seg? 

Ellers er det nå lagt ut en del godbiter; en rekke nye småpublikasjoner fra 1973 til 1983.

Hei tror for min del at oppgavene til Forsvaret sikkerhetsavedling muligens har blitt overtatt av Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) http://www.nsm.stat.no/. Du kan jo prøve å forhøre deg der.

Ser av nummeropplysningen at Forsvarets sikkerhetsavdeling er oppført med følgende adresse og telefonnr.:

Forsvarets Sikkerhetsavdeling Fsa

Oslo Mil/Huseby

0016 Oslo

Tlf: 99 47 03 90

Edited by RekMek - 03 november 2008 at 12:36
Cu avi dinari e amicizia, teni 'nculu la giustizia.
Back to Top
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radionorge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 15:48
Takk, jeg tenkte meg noe slikt.  Huff og huff hvor liten vår væpnede styrke er blitt...  Jeg har sendt forespørselen videre til NSM, så får vi se.

Når jeg leser dokumentet nærmere ser jeg jo helt klart at problemstillingen graderer har hatt i tankene er at siden dokumentene inneholder utdrag av UNIFIL SOP må disse dokumentene graderes tilsvarende.  Det er altså ikke f.eks. avtalene med PLO og DFF som er bakgrunnen, slik jeg trodde først.  Reelt sett er dermed disse avtalene (med PLO og DFF) antakelig å betrakte som ugradert, mens det er mer uklart hvordan vi skal forholde oss til SOP-graderingen .

Edited by radionorge - 03 november 2008 at 16:04
Back to Top
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radionorge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 15:48
Originally posted by RekMek RekMek wrote:

Ser av nummeropplysningen at Forsvarets sikkerhetsavdeling er oppført med følgende adresse og telefonnr.:

Forsvarets Sikkerhetsavdeling Fsa

Oslo Mil/Huseby

0016 Oslo

Tlf: 99 47 03 90

Sjekket opp, og har fått opplyst fra Nasjonal sikkerhetsmyndighet at det nå er barnehage på Huseby.  FSA er trolig på festningen, men har ikke noe sentralbord, så nå leter vi etter riktig person etter Jon Skolmen-metoden... mil11
Back to Top
tor View Drop Down
Kaptein
Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 16:29
FSA er på festningen og hører under forsvarstaben, de kan treffes på tlf 23 09 80 00. (sentralbord) Husker jeg ikke feil sitter de vel i bygning 64 eller 66. Tror også de har noen kontorer utenfor festningen i området Rådhuset, men husker ikke addressen.

Edited by tor - 04 november 2008 at 16:30
Mvh tor

UNIFIL Norbatt XXIII og XXXII
UNPROFOR Norlog 2 og 3
IFOR 1
Back to Top
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radionorge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 17:07

Joda, jeg har fått et direktenummer til én person i FSA.  Det nummeret du oppgir er sentralbordet for store deler av Forsvaret på Østlandet.  Det jeg siktet til var at FSA ikke har noe eget sentralbord.

Back to Top
tor View Drop Down
Kaptein
Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 18:33

Det nummeret du oppgir er sentralbordet for store deler av Forsvaret på Østlandet.  Det jeg siktet til var at FSA ikke har noe eget sentralbord.

Hvorfor skal de ha et eget sentralbord, når forsvaret har en "fellestjenste" på det planet?

Mvh tor

UNIFIL Norbatt XXIII og XXXII
UNPROFOR Norlog 2 og 3
IFOR 1
Back to Top
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radionorge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2008 at 16:56
Originally posted by tor tor wrote:

Hvorfor skal de ha et eget sentralbord, når forsvaret har en "fellestjenste" på det planet?

Det du kaller fellestjeneste har meget begrenset detaljinformasjon om personellet på de enkelte avdelingene og setter derfor over til den «første og beste».  Dette er slik jeg ser det meget ineffektivt og fører til at det tar år og dag å få tak i den enkelte personen.  Det hadde vært mye greiere at Forsvaret hadde publisert tjenestestillingene på nettstedet sitt med tilbehørende telefonnummer, så kunne de lagt ned «fellestjenesten» også!
Back to Top
Wiggo View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wiggo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2008 at 17:50
Hva med å ta en "Haga" da, bare skrive ned dokumentnummer/navn og så sende en kort notis om "At dersom intet annet er hørt innen forvaltningslovens § så og så, 3 uker, så publiseres følgende materiale..."
- La dem som skal vite tingene jobbe, i stedet for at andre må slite rævva av seg..?

mil36
Vi som har sett krigen, vil alltid se den.
I den tause natten vil vi alltid høre skrikene.
Så dette er vår historie, for vi var soldater en gang...
...og unge...
Back to Top
lilje View Drop Down
Kaptein
Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lilje Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2008 at 19:07
Sikkerhetsloven sier: Sikkerhetsgradering skal ikke gis virkning for lengre tid enn det som er strengt nødvendig, og graderingen skal senest bortfalle etter 30 år. Nærmere regler om ned- og avgradering gis av Kongen. Kongen kan for særskilte tilfeller fastsette unntak fra 30 års regelen i første punktum.

Dette gjelder STRENGT HEMMELIG og HEMMELIG så vel som KONFIDENSIELT og BEGRENSET. Hvis dere ser en HEMMELIG meget sensitiv etterretningsrapport som denne (lenke) eller denne vil dere se at de har blitt avgradert etter 30 år. Å legge ut noe som helst som er mer enn 30 år (dvs. NORBATT I) skulle være helt uproblematisk, her dreier det seg vel til og med bare om ting som har vært BEGRENSET som er den laveste beskyttelsesgrad!

Back to Top
RekMek View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2008 at 19:46

Takk, jeg tenkte meg noe slikt.  Huff og huff hvor liten vår væpnede styrke er blitt...  Jeg har sendt forespørselen videre til NSM, så får vi se.

Når jeg leser dokumentet nærmere ser jeg jo helt klart at problemstillingen graderer har hatt i tankene er at siden dokumentene inneholder utdrag av UNIFIL SOP må disse dokumentene graderes tilsvarende.  Det er altså ikke f.eks. avtalene med PLO og DFF som er bakgrunnen, slik jeg trodde først.  Reelt sett er dermed disse avtalene (med PLO og DFF) antakelig å betrakte som ugradert, mens det er mer uklart hvordan vi skal forholde oss til SOP-graderingen .

Siden det her gjelder FN-gradering og ikke norsk (i direkte forstand) eller NATO-gradering, så antar jeg det blir offentlighetsloven § 6, 1. ledd, nr. 1 som gjelder (enn så lenge, den nye offentleglova trer i kraft fra 1. januar 2009)

§ 6. Unntak på grunn av dokumentets innhold
Følgende dokumenter kan unntas fra offentlighet:

1) Dokument som inneholder opplysninger som om de ble kjent, ville kunne skade rikets sikkerhet, landets forsvar eller forholdet til fremmede makter eller internasjonale organisasjoner

Edited by RekMek - 06 november 2008 at 19:47
Back to Top
Wiggo View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wiggo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2008 at 20:03
Jammen så ring Jens Stoltenberg, eller Schøtt-Perdersen da..!
- De kan ALT om sånne svartsladder... (Tror jeg..)

mil30
Vi som har sett krigen, vil alltid se den.
I den tause natten vil vi alltid høre skrikene.
Så dette er vår historie, for vi var soldater en gang...
...og unge...
Back to Top
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radionorge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2008 at 10:16
Originally posted by lilje lilje wrote:

Dette gjelder STRENGT HEMMELIG og HEMMELIG så vel som KONFIDENSIELT og BEGRENSET. Hvis dere ser en HEMMELIG meget sensitiv etterretningsrapport som denne (lenke) eller denne vil dere se at de har blitt avgradert etter 30 år.

Fra 1969 til 2008 (den strengt hemmelige) er det gått 39 år.  I tillegg er anslagsvis 15 % av rapporten sladdet, antakelig av hensyn til informantene.

Edited by radionorge - 07 november 2008 at 10:18
Back to Top
RekMek View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2008 at 13:30
Ad denne rapporten fra FN, så tror jeg faktisk det bare er å gi den ut.
Om ikke 30 år siden, så er det ikke langt unna. Og hva FN angår (som jo faktisk har gradert dette / og ikke Norske myndigheter), så tror jeg de gir f... . Tror neppe dette vil skade Norges forhold til FN (henvisning til min forrige post på denne tråden) i nevneverdig grad om det gis ut.
Når det gjelder saksbehandlere i det offentlige så får de for øvrig helt kryss i r*va om de må vurdere om et dokument kan gis ut eller ikke iht. offentlighetsloven.
Dvs. så lenge det ikke gjelder dokumenter unntatt etter Offl. § 5a, Jfr. Fvl. § 13, 1. ledd nr. 1. Da er det bare idioter som gir ut dokumentet (og det bør man være glad for).

Back to Top
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radionorge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2008 at 20:18

Nå har jeg gått runden med NSM, FSA og Forsvarets Arkivadministrasjon på Jørstadmoen.  Ingen har hatt noen innvendinger, så nå iverksetter jeg skanning og utlegging. (Er nå lagt ut merket «Info Norbatt II ».)

Neste skritt blir å ta stilling til troppslister! Det ramler inn lister fra forskjellige kontingenter. Mange er gamle. Vi har dog jubileumsbøkene kont I-X (Ingskog/Sondov), men de er alfabetiske - ikke troppsvise. Datatilsynet som jeg har tatt en evt utlegging opp med mener listene kan legges ut iht Personopplysningsloven § 8 f - «at den behandlingsansvarlige eller tredjepersoner som opplysningene utleveres til kan vareta en berettiget interesse, og hensynet til den registrertes personvern ikke overstiger denne interessen.»  Spørsmålet er da om disse listene bør legges ut i et lukket forum eller at de ikke skannes med OCR. Synspunkter?

Edited by radionorge - 08 november 2008 at 12:24
Back to Top
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radionorge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2009 at 08:59
Jeg begynner å bli ferdig med de bøkene jeg har fått inn. 22 av 40 bøker/kontingenter er skannet, ei bok er under skanning, tre er på vei inn og 14 gjenstår. Det er særlig bøkene fra og med kont. 2 t.o.m. kont. 9 som det er en skrikende mangel på. Kan noen foreta en search operation? Mange takk!
Back to Top
NoralfG View Drop Down
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NoralfG Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2009 at 19:35
Hei!

Ser at det ser ut til å mangle "Blue Beret" frå kontingentane 13, 17 og 18. Då var eg i Libanon og om det er interessant så kan eg sjå om eg ikkje kan finne fra og sende (i så fall kor?) blada for scanning. milsmil

-Noralf-
Back to Top
lilje View Drop Down
Kaptein
Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lilje Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2009 at 13:26
Regner med at du kan sende dem som epost til radionorge@jankrogh.com.
Back to Top
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radionorge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2009 at 20:47
Jeg har som regel tatt i mot bøker og blader fra velvillige bidragsytere og derfor skannet 95 % av materialet selv...
Back to Top
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radionorge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2009 at 12:26
Bøkene fra 27 av 40 mulige kontingenter er skannet. Flere er innmeldt. De som ennå ikke har sendt dem kan derfor nå gjøre det.
Ellers gjenstår kun minnebøkene fra kontingentene 3, 4, 5, 6, 9, 14 (delvis), 19, 23 (delvis) og 41.
Back to Top
Aron78 View Drop Down
Løytnant
Løytnant

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Aron78 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2009 at 03:04
Du har gjort en kjempejobb! Her en liten "julegave" til deg! (ZIP-fil, 14,9 MB)

Edited by Aron78 - 19 desember 2009 at 03:12

Back to Top
L3314N View Drop Down
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote L3314N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2010 at 16:19
Hva med å få trykkt opp igjen alle Blue Beret bladene når du har fått alle komplett ? Regner med at det kan vær et marked for det, ikke minst så er det mye intr å les og studer :)

Spesielt for en som ikke har vert der.
Back to Top
lilje View Drop Down
Kaptein
Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lilje Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2010 at 16:48
Det er noe galt med den siste fra NORBATT I.
Back to Top
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radionorge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2010 at 22:27
Originally posted by L3314N L3314N wrote:

Hva med å få trykkt opp igjen alle Blue Beret bladene når du har fått alle komplett ? Regner med at det kan vær et marked for det, ikke minst så er det mye intr å les og studer :)Spesielt for en som ikke har vert der.

Jeg har vært inne på tanken om dette. Men hvem som helst kan gjøre dette for eget bruk (helt ned til 1 eks) ved å gå inn på et online-trykkeri og laste inn ei pdf-fil og til en overkommerlig pris.

Men kanskje kunne det være en ide at Norsk Veterannettverk tar seg av større opptrykk og at en viss prosentandel går til veteransaken (f.eks. minnefond, warfog oa).
Back to Top
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radionorge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2010 at 22:28
Originally posted by lilje lilje wrote:

Det er noe galt med den siste fra NORBATT I.

Ikke nå lenger! Takk for at du sa i fra, Lilje!
Back to Top
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radionorge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2010 at 12:36
Blue Beret for kont III og IV (sep, okt, nov, des 79 samt jan og feb 80), Norbatt sitrap 110700B-120700B feb 80 signert major N. Fosland, S-3/Norbatt, Norbatt-kart 1979 samt lønnsdata for kont 13 er nå lagt ut.'

Er det ingen som har Blue Beret for kont 5??

Edited by radionorge - 13 oktober 2010 at 12:37
Back to Top
lilje View Drop Down
Kaptein
Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lilje Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2010 at 12:41
Flott!
Back to Top
FN407 View Drop Down
Korporal
Korporal

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote FN407 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2010 at 13:34
Hvilket arkiv vi har fått her!
Toppjobb av radionorge.
FN407
Norbatt I-VI-VIII
NORMEDCOY V,UNIFIL
Back to Top
sisudriver View Drop Down
Korporal
Korporal

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote sisudriver Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2010 at 19:35
Blir Litani juli-desember 1990 også lagt ut ?
FMR XXIV.
MEK XXVI-XXVII.
KFOR I
Back to Top
Andreassen View Drop Down
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreassen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2010 at 09:59
Hei, som nevnt tidliger via mail har jeg en del BB (fra kont 1 til kont 18 inkl kont 5) + enkle Litani og noen Krigsdagbøker apr/jun/sep 1978. Har tilbudt dette til Jan Krog for et år siden. milsint
Back to Top
lilje View Drop Down
Kaptein
Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lilje Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2010 at 10:12
Scan dem og send dem til ham, da.
Back to Top
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radionorge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2010 at 15:00
Andreassen og undertegnede har i dag korrespondert og avtalt den videre fremgangen. (Radionorge har gitt seg selv muntlig refs for den usedvanlig trege iverksettelsen av det generøse tilbudet fra Andreassen!)

Edited by radionorge - 19 oktober 2010 at 15:04
Back to Top
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radionorge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2010 at 15:03
Originally posted by sisudriver sisudriver wrote:

Blir Litani juli-desember 1990 også lagt ut ?

Litani har ikke høyest prioritet i øyeblikket, men det kan dukke opp en gang i fremtiden når vi er ferdig med Blue Beret og Unifil-minnebøkene.

The Nordic Blue Beret er også tilsvarende påtenkt.

Jammen er 30 av 40 kontingenter komplette!

Edited by radionorge - 19 oktober 2010 at 15:20
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down