New Posts New Posts RSS Feed - Ny flyavtale
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ny flyavtale

Post Reply Post Reply
Author
olsen View Drop Down
Major
Major

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny flyavtale
    Posted: 22 januar 2007 at 19:49
OLSEN    
Norbatt IV og V.
KPB TROPP 1.
TALL KHEURBET AATIQA
Back to Top
olsen View Drop Down
Major
Major

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2007 at 19:27
OLSEN    
Norbatt IV og V.
KPB TROPP 1.
TALL KHEURBET AATIQA
Back to Top
RekMek View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2007 at 17:26
For evt. interesserte i Trondheimsområdet, fikk jeg nettop inn følgende pr. e-posten på jobben (selv om det jeg jobber med til daglig er omtrent så langt unna forsvaret mentalt sett som det går an å komme Smile):

Norges Tekniske Vitenskapsakademi, NTVA, inviterer til møte på Lerchendal gård i Trondheim tirsdag 27. februar 2007 kl. 19:00

SAAB  Gripen – et moderne kampfly

Spesifikasjoner og tekniske løsninger

Foredrag ved:

Eddie de la Motte, sivilingeniør og Program Director, Gripen International AB

Nærmere informasjon om møtet på nettadressen:

http://www.ntva.no/seminarer/2007/270207-in-trh.shtml

Møtet er åpent for alle interesserte.

Påmelding er bare nødvendig for de som vil delta på middagen.

Etter møtet blir det enkel middag og selskapelig samvær. Prisen er kr 200,- per kuvert. Det er mulig å melde seg på til middagen på to måter: 

E-post: ntvamail@ntva.ntnu.no 

Telefon 73595463.

Påmelding til middagen må være mottatt innen kl 15:00 mandag 26. februar

Vennlig hilsen:                                                     Trondheim 6. februar 2007

Hein Johnson

Generalsekretær

Cu avi dinari e amicizia, teni 'nculu la giustizia.
Back to Top
borgsol View Drop Down
Sersjant
Sersjant

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote borgsol Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2007 at 22:55

Litt off-topic kanskje, men så att Saudi-Arabia skal kjøpe Eurofighter..Tro åssen man skal tolke det kjøpet..?

Norbatt XXI
KpB
Tropp 1 -Krig er ikke annet enn fortsettelsen av politikken med andre midler-
Back to Top
RekMek View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2007 at 15:59
Originally posted by borgsol borgsol wrote:

Litt off-topic kanskje, men så att Saudi-Arabia skal kjøpe Eurofighter..Tro åssen man skal tolke det kjøpet..?

Helt siden Britene hjalp Saudi-Arabia i kampen mot de venstreradikale kreftene i Nord-Yemen og deres Egyptiske støttespillere på 1960-tallet har
Saudierne kjøpt britisk.
Først BAC Lightning. Siden Paniva Tornado. Man kan vel m.a.o. si at det tilsvarende "den norske tradisjonen" med å kjøpe amerikansk, eksisterer en tilsvarende "tradisjon" i Saudi-Arabia for å kjøpe britisk.

Selv mener jeg at man bør droppe JSF for Norges del, da flyet ikke har de primæregenskapene vi behøver (jagerflyegenskaper).
Back to Top
borgsol View Drop Down
Sersjant
Sersjant

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote borgsol Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2007 at 17:24
Originally posted by RekMek RekMek wrote:

Helt siden Britene hjalp Saudi-Arabia i kampen mot de venstreradikale kreftene i Nord-Yemen og deres Egyptiske støttespillere på 1960-tallet har
Saudierne kjøpt britisk.
Først BAC Lightning. Siden Paniva Tornado. Man kan vel m.a.o. si at det tilsvarende "den norske tradisjonen" med å kjøpe amerikansk, eksisterer en tilsvarende "tradisjon" i Saudi-Arabia for å kjøpe britisk.

Selv mener jeg at man bør droppe JSF for Norges del, da flyet ikke har de primæregenskapene vi behøver (jagerflyegenskaper).

Ok..det visste jeg faktisk ikke( man lærer hele tidenno nytt her inne)Smile
Trodde S-A hadde samme tradisjon som oss når det gjelder å kjøpe fly fra usa.. Derfor ble jeg ganske overrasket når jeg leste om flykjøpet, tenkte at de muligens ville distansere se fra usa..
Kan ikke skjønne hvorfor ikke vi også skulle kunne gå for Eurofighter? Syns usa har vist tvilsom forretningsmoral i denne saken såvidt jeg kan huske å ha fått med meg.
Norbatt XXI
KpB
Back to Top
RekMek View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2007 at 19:08
Nå er det vel ikke bare amerikanerne som har utvist tvilsom forretningsmoral ....

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=765721&lid=is_search527895&lpos=0&queryArt527895=mutor+jas&doneSearch=true&sd=47244&from=siteSearch&pageArt527895=0

Svenskene dekker seg jo bak at moderselskapet BAE-Systems (som jo er britisk og tilbyr både JAS og Eurofighter ). Men kjenner jeg svenskene rett har de som har vært involvert ikke hatt noen problemer med å "sette kikkerten til det gale øyet a'la Nelson", i interessen av å oppnå en god affär.
Men bestikkelser eller ikke bestikkelser, så tror jeg faktisk tsjekkerne teknisk sett gjorde det beste valget. I alle fall når en tar i betraktning at det konkurrerende alternativet var Boeing F-18.
JAS-39 kanskje kommer dårligst ut med hensyn til motorkraft og stigehastighet, men har tilgjengjeld minst svingeradius. Hva data- og våpensystemer angår er faktisk JAS i enkelte henseende bedre en Eurofighter.
Spesielt på teknologien som følger med grunntanken i JAS om at Flyene skal kunne dele sensordata med hverandre.
Her er fortsatt JAS verdensledende, selv om de siste oppdaterte versjonene av F-16 har fått noen av de samme egenskapene med ny databuss.
Back to Top
borgsol View Drop Down
Sersjant
Sersjant

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote borgsol Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2007 at 19:25
Hehe..tydeligvis ikkeBig%20smile Jeg uttrykte meg kanskje litt feil angående forretnigsmoral..tenkte vel igrunn på div "trusler", bevist eller ubevist som har kommet fra andre siden atlanteren..
Svenskene begynner mao å få "sving" på JAS-39, når jeg hører navnet tenker jeg mest på ulykkene de hadde til å begynne med..Shocked
Norbatt XXI
KpB
Back to Top
RekMek View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2007 at 20:27

Hehe..tydeligvis ikkeBig%20smile
Svenskene begynner mao å få "sving" på JAS-39, når jeg hører navnet tenker jeg mest på ulykkene de hadde til å begynne med..Shocked

Sammenlignet med 200 havarier med J-29 Tunnan Etter hva jeg har lest er det standard prosedyre for JAS at om "planet råkar hamna i et okontrollerat läge, ska piloten INTE beröra manöverkontrollerna, men låta planet hämta sig ur situasjonen själva" F-16 har jo også vært igjennom en del ting i utviklingsfasen. F.eks. når man la flyet på rygg under tester av styresystemet til F-16 i simulator, under en tidlig fase av utvikling av flyet, så gikk det f.eks ikke an å snu flyet rundt i normalt "mageleie igjen".
På den annen side er det også utrolig hva som er mulig med moderne datastyrt fly-by-wire teknologi.
Bl.a. har man greid å lande trygt igjen med både en F-15 og en prototype av F-117 Stealth fighter, etter att disse flyene mistet henholdsvis en vinge og et haleror.

Edited by RekMek - 21 februar 2007 at 20:29
Back to Top
borgsol View Drop Down
Sersjant
Sersjant

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote borgsol Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2007 at 20:58
Okei, imponerende! Tro hvor lett det er å IKKE gjøre noe md stikka dersom noe uforutsett skulle skje?Shocked Flott fly uansett, og da mener jeg ikke Tunnan..hehe!
Ps: Virker som du har bra med kunnskap,jobber du i forsvaret eller er det bare generelt stor interresse innen temaet?
Norbatt XXI
KpB
Back to Top
RekMek View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2007 at 01:35

Okei, imponerende! Tro hvor lett det er å IKKE gjøre noe md stikka dersom noe uforutsett skulle skje?[IMG]http://www.norvetnet.no/forum/smileys/smiley3.gif" height="17" width="17" align="absmiddle" alt="Shocked" /> Flott fly uansett, og da mener jeg ikke Tunnan..hehe!
Ps: Virker som du har bra med kunnskap,jobber du i forsvaret eller er det bare generelt stor interresse innen temaet?

Mest interesse for temaet .

Men ikke si at Tunnan ikke er et flott fly ...

J-29 i Kongo (streaming video)
Back to Top
borgsol View Drop Down
Sersjant
Sersjant

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote borgsol Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2007 at 10:48
Tatt i betraktning at det er ett tidlig svensk jagerfly så er det jo ikke så illeWink
Har opplevd både Viggen og Draken på flystevner på Bardufoss for noen år tilbake, flotte fly det også!
Norbatt XXI
KpB
Back to Top
borgsol View Drop Down
Sersjant
Sersjant

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote borgsol Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2007 at 21:09
Har forøvrig lest meg frem til at både Ungarn og Sør-Afrika har kjøpt Gripen. Usa trua forøvrig Tjekkia med  at det  kunne få "alvorlige og politiske" konsekveser dersom de ikke kjøpte amerikansk(ettersom jeg forsto var det snakk om 20 år gamle belgiske f-16!). Kun Polen som ga etter for presset og kjøpte helt nye f-16..
Norbatt XXI
KpB
Back to Top
olsen View Drop Down
Major
Major

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2007 at 00:24
Vi får greie oss
med denne så lenge.

Edited by olsen - 25 februar 2007 at 00:25
OLSEN    
Norbatt IV og V.
KPB TROPP 1.
TALL KHEURBET AATIQA
Back to Top
olsen View Drop Down
Major
Major

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2007 at 21:22

Litt på sidelinjen.

Lockheed Martin skal forlenge levetiden med opptil 25 år. Les mer

OLSEN    
Norbatt IV og V.
KPB TROPP 1.
TALL KHEURBET AATIQA
Back to Top
RekMek View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2007 at 23:47
Originally posted by olsen olsen wrote:

Litt på sidelinjen.

Lockheed Martin skal forlenge levetiden med opptil 25 år. Les mer

M.a.o.: "Hvis dere ikke kjøper Lockheed Martin JSF, så.... ("ingen armer uten kake") Big%20smile.

Edited by RekMek - 01 mars 2007 at 23:48
Back to Top
RekMek View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2007 at 00:36
"Opplevde systemet Gripen"
LULEÅ: Fra cockpiten til det svenske jagerflyet fikk generalinspektør Stein Erik Nodeland oppleve bredden av kampsystemet JAS 39 Gripen.

– Svært nyttig å få bedre innsikt i hva JAS Gripen representerer, sier generalmajor Nodeland.
.... osv.

http://www.mil.no/luft/start/article.jhtml?articleID=136581

Edited by RekMek - 02 mars 2007 at 00:39
Back to Top
olsen View Drop Down
Major
Major

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2007 at 17:10

Vil hurtigkjøpe fly frå USA.

Regjeringa vurderer å kjøpe fire Hercules transportfly frå USA, utan tilbodskonkurranse.
Norsk%20Hercules-fly%20%28Foto:%20Forsvarets%20mediesenter%20/%20Scanpix%29 

Noreg forhandlar med USA om eit hurtigkjøp av dei militære transportflya. Dette skjer sjølv om flya Noreg har i dag kan, med oppgraderingar, brukast i fleire år framover.

SVs forsvarsplitiske talsmann Bjørn Jacobsen meiner det er forhasta å bruke fleire milliardar på .............

OLSEN    
Norbatt IV og V.
KPB TROPP 1.
TALL KHEURBET AATIQA
Back to Top
olsen View Drop Down
Major
Major

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2007 at 19:07

Forsvaret blar opp nærmere 600 millioner kroner for å forlenge levetiden på flyene med opptil 25 år. To av flyene er allerede nærmere 30 år gamle, mens de siste fire ble anskaffet i 1989.

OLSEN    
Norbatt IV og V.
KPB TROPP 1.
TALL KHEURBET AATIQA
Back to Top
RekMek View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2007 at 19:25

Vil hurtigkjøpe fly frå USA.

Regjeringa vurderer å kjøpe fire Hercules transportfly frå USA, utan tilbodskonkurranse.
Norsk%20Hercules-fly%20%28Foto:%20Forsvarets%20mediesenter%20/%20Scanpix%29 

Noreg forhandlar med USA om eit hurtigkjøp av dei militære transportflya. Dette skjer sjølv om flya Noreg har i dag kan, med oppgraderingar, brukast i fleire år framover.

SVs forsvarsplitiske talsmann Bjørn Jacobsen meiner det er forhasta å bruke fleire milliardar på .............

Når det gjelder C-130 Hercules er det vel knapt noe poeng med en tilbudskonkurranse, siden C-130 er det eneste alternativet på markedet etter at C-160 Transall har gått ut av produksjon.

SV kan for øvrig si hva de vil i forhold til behovet for C-130. Hadde det vært opp til dem ville Norge forlengst ha gått tilbake til den utenrikspolitiske og forsvarspolitiske linje som to visse herrer Halvdan Koth og Johan Nygårdsvold en gang stod for med visse vel kjente konsekvenser Ermm.
Back to Top
olsen View Drop Down
Major
Major

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2007 at 12:21
Det svenske luftforsvaret har i 14 år holdt kampflyet JAS Gripen i tjeneste uten å rette opp feil ved pilotenes sikkerhetsutstyr. Feilen påtales i havarikommisjonens rapport om et JAS-krasj i 2005...............

OLSEN    
Norbatt IV og V.
KPB TROPP 1.
TALL KHEURBET AATIQA
Back to Top
KMH View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KMH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2007 at 14:09
jeg er av den klare oppfatning at hvis norge skal innvestere i fly for fremtiden, så er JAS uaktuell. I 2018 når flyene skal være på plass er jo da JAS en gammel dame allerede. Eurofighter vil være som en godt voksen og JSF vil være nymoderne.

Skjønner argumentene ang at JSF ikke har jagerflyegenskapene, men med tanke på de teknologiske vinningene vil den forøvrig antageligvis ikke trenge det i så stor grad heller.

Uansett er den eneste fornuftige kampen her mellom JSF og Eurofighter. Siden JAS snart er gammel allerede....
Det som ikke dreper deg, gjør deg sterkere!

UNIFIL 34 Tropp 1 KpA
IFOR 1 Norwegian Guard Platoon, Doboj
IFOR 2 Vakt/Eskorte, Modrica

Fortuna Favet Fortibus!
Back to Top
RekMek View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2007 at 14:49

Det svenske luftforsvaret har i 14 år holdt kampflyet JAS Gripen i tjeneste uten å rette opp feil ved pilotenes sikkerhetsutstyr. Feilen påtales i havarikommisjonens rapport om et JAS-krasj i 2005...............

Sånn går det når du overlater delleveransen av utskytingssetet til en ekstern leverandør Smile.

Alle jagerflyene til SAAB, fram til og med Viggen, har hatt egenutviklede utskytingsseter produsert av SAAB.

SAAB var for øvrig pionerer med hensyn til utvikling av utskytingsseter, pga. at skyvepropellen på jagerflyet SAAB J21 medførte at flygeren ikke kunne hoppe/separere seg fra flyet, på det som den gang var normalmåten, uten å risikere å bli most til kjøttkak av propellen.
SAAB utførte de første testene med utskytingsseter allerede i 1941.

Utskytingssetene på JAS Gripen er levert av Martin Baker.

Back to Top
RekMek View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2007 at 15:41
Originally posted by KMH KMH wrote:

jeg er av den klare oppfatning at hvis norge skal innvestere i fly for fremtiden, så er JAS uaktuell. I 2018 når flyene skal være på plass er jo da JAS en gammel dame allerede. Eurofighter vil være som en godt voksen og JSF vil være nymoderne.

Skjønner argumentene ang at JSF ikke har jagerflyegenskapene, men med tanke på de teknologiske vinningene vil den forøvrig antageligvis ikke trenge det i så stor grad heller.

Uansett er den eneste fornuftige kampen her mellom JSF og Eurofighter. Siden JAS snart er gammel allerede....

Nja.
Det skulle ikke forundre meg om Eurofighter faktisk har tjent på overføring av knowhow fra svenskenes filosofi om nettverksentrisk krigføring i luften som er et av kjerne-elementene i JAS-konseptet, i forbindelse med BaE-systems oppkjøp av SAAB Aviation.

F.eks. kan opp til 8 JAS dele på radar- og annen sensorinfo seg i mellom.
Det tror jeg fortsatt ikke du kan med Eurofighter (med forbehold om at jeg ikke er helt oppdatert ang utviklingen av Eurofighter).

Utgangspunktet for Eurofighter var mer preget av fokus på optimalisering av brukergrensesnittet mellom menneske og maskin som en enkelt-enhet.
Siden har Eurofighter etterhvert blitt tilført div. teknologisk forbedringer via ekstern input/inspirasjon fra møte med konkurrerende fly.
Den passive elektro-optiske sensor-pakka i Eurofighter er bl.a. sterkt inspirert av de elektro-optiske sensorene som benyttes i de seneste modellene av Russiske Mig (Mig 29/Mig 31) og Sukhoi jagerfly (SU-27 og nyere).

Der hvor Eurofighter, i tillegg til den passive sensorpakka, er udiskutabelt bedre enn JAS er i ren, rå fysisk flight performance (topphastighet, aksellerasjon, stigeevne, rekkevidde, mulighet for supercruise, og mengde nyttelast).
I tillegg har man sikkerheten som følger med 2 motorer ved ev. driftsstans.
Dog har JAS antakelig best svingeradius av alle jagerflyene på markedet i dag.
En Eurofighter med den nettverkssentriske info-utvekslingsfilosofien til JAS tror jeg burde passe våre behov bra. Skjønt ren JAS burde være billigere i drift. Men på den andre siden, flight-perfomance til Eurofighter kommer også godt med  i denne sammenhengen.
JSF har jeg liten tro på. Greit med stealth egenskaper, men i JSF sitt tilfelle er prisen for høy på flight-performance siden. Spesielt aksellerasjonsevnen til JSF kunne vært bedre. Flyet skal også dekke for mange sprikende behov. Risikoen for at man ender opp med en ny F-111 fiasko er derfor stor.
Back to Top
RekMek View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2007 at 16:12
Og mens vi er inne på SAAB...
Her er et kult videoklipp av et nå pensjonert SAAB-produkt.
Likner jo til forveksling på Cobra-manøvren som har vært Russernes "piece de resistance" på div flystevner i de senere år.
Back to Top
Augestad View Drop Down
Fenrik
Fenrik

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Augestad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2007 at 18:08
Er det noen som kan svare på hvorfor Norge skal kjøpe utstyr som passer bedre i utlandet enn i forsvaret av "moderlandet" ved eventuelt angrep ?
Back to Top
KMH View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KMH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2007 at 15:14
Det som hvertfall er viktig er at man må ta inn over seg i denne saken at disse flyene skal brukes i utlandet også. Og da sammen med allierte, i stor grad USA. Det vil da være gunstig om flyene kan "snakke" med de allierte enkelt og elektronisk. (andre jagefly, bombefly, AWACS o.l.) I tillegg er det gunstig om de har full tilgang elektronisk på evt data om terreng, fiender osv.

Jeg regner jo med at ihvertfall Eurofighter vil kunne "snakke" med også amerikanerne. Spørsmålet er hvor oppdatert alt dette elektroniske utstyret, radar og våpensystemer er i 2018.

Som nevnt tidligere tror jeg nok JAS er gammel i 2018 og Eurofighter har også begynt å dra på årene.

Etter min mening er det stort sett enkelt motor som taler mot JSF. Motorkraft og supercruise har den. At den i utgangspunktet er en jagerbomber er etter min mening ikke så farlig. I evt strid vil den også være nødt til å støtte bakkepersonell. Og skulle det bli strid i Norge vil vi få luftstøtte tålelig kjapt....

UNIFIL 34 Tropp 1 KpA

Fortuna Favet Fortibus!
Back to Top
olsen View Drop Down
Major
Major

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2007 at 20:49
Israel unveils spy drone.

kom ifeil lenke den her.

Edited by olsen - 07 mars 2007 at 21:06
OLSEN    
Norbatt IV og V.
KPB TROPP 1.
TALL KHEURBET AATIQA
Back to Top
RekMek View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2007 at 21:03

Det som hvertfall er viktig er at man må ta inn over seg i denne saken at disse flyene skal brukes i utlandet også. Og da sammen med allierte, i stor grad USA. Det vil da være gunstig om flyene kan "snakke" med de allierte enkelt og elektronisk. (andre jagefly, bombefly, AWACS o.l.) I tillegg er det gunstig om de har full tilgang elektronisk på evt data om terreng, fiender osv.

Jeg regner jo med at ihvertfall Eurofighter vil kunne "snakke" med også amerikanerne. Spørsmålet er hvor oppdatert alt dette elektroniske utstyret, radar og våpensystemer er i 2018.

Som nevnt tidligere tror jeg nok JAS er gammel i 2018 og Eurofighter har også begynt å dra på årene.

Etter min mening er det stort sett enkelt motor som taler mot JSF. Motorkraft og supercruise har den. At den i utgangspunktet er en jagerbomber er etter min mening ikke så farlig. I evt strid vil den også være nødt til å støtte bakkepersonell. Og skulle det bli strid i Norge vil vi få luftstøtte tålelig kjapt....

Kvaliteten på flyets sensorer (radar, laser, EO og radar-/laser-varsler) som forer piloten med taktiske data vil etter min mening være mer avgjørende for flyets stridsevne, enn om flyet er 20 eller 2 år gammelt når det tas i tjeneste.
Oppgradering av dataanlegget ombord må man bare påregne uansett.
De nyeste utgavene av F-16 har en helt annen slagkraft enn den originale A-modellen, takket værer oppgradering av innmaten.
Der hvor F-16 kommer til kort mot de seneste utgavene av russiske jagerfly er i forholdet mellom vekt og motorkraft, samt at russernes radar har lengre rekkevidde.
Det eneste området jeg eller kan se at et nyere dataanlegg i JSF kan ha en fordel i forhold til Eurofighter og JAS er i antall mål den kan holde track på / angripe samtidig.
Både Eurofighter og JAS er NATO-kompatible med hensyn til kommunikasjon og bevæpning.

For øvrig tror jeg ikke vi i fremtiden kan automatisk påberegne oss tilsvarende rask støtte utenfra som før "murens" fall. Og så lenge vi må holde fortet alene tror jeg vi bare kan glemme omfattende luft til bakke støtte fra luftforsvaret. De jagerflyene vi har vil ha mer enn nok med å forsvare luftrommet.
Det er tross alt bedre å planlegge et forsvar ut i fra det verst tenkelige utgangspunktet, fremfor et ditto ideelt utgangspunkt.
Om jeg ikke tar helt feil var også fokus i luftforsvarets jagerflyavdelinger under den kalde krigens dager i langt større grad enn i dag rettet mot luft til luft.

Sist gang man i NATO-regi forsøkte å utvikle et nytt fly basert på mye uprøvd teknologi som skulle dekke mange ulike kunders behov, endte man opp her.
Dvs. man fikk et j*vla godt taktisk bombefly med supre evner i lavtflygingsområdet, men det var totalt ubrukelig som jagerfly.
Den artikkelen jeg linket til F-111 i forrige setning er for øvrig relativt snill mot F-111 som nærmest kan betegnes som en fiasko i forhold til de forventningene man opprinnelig hadde til flyet.
Jeg er dessverre redd vi kan havne der med JSF også.
Back to Top
lilje View Drop Down
Kaptein
Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lilje Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2007 at 23:36

Om jeg ikke tar helt feil var også fokus i luftforsvarets jagerflyavdelinger under den kalde krigens dager i langt større grad enn i dag rettet mot luft til luft.

Litt avhengig av tid, hvis du leser Luftforsvarets historie. Fra 1950-årene (da Eisenhowers massiv gjengjeldelse-doktrine var NATOs offisielle) og faktisk helt til begynnelsen av 1970-årene (uten at det var kjent i befolkningen) hadde det aller meste av Flyvåpenet én oppgave, støtte for et massivt kjernefysisk angrep på Warszawa-pakten (Sovjetunionen). Norske fly (først F-84G Thunderjet, deretter F-86F Sabre og til sist F-5A Freedom Fighter) ville bombe russiske luftverninstallasjoner (radarer etc.) på Kola-halvøya og i Karelen, både for direkte å ødelegge dem og faktisk også for å ha så mange fly i luften at det ga større sjanse for de amerikanske (og britiske) bombeflyene til å trenge gjennom med atomvåpenene. Hver skvadron/flight hadde faste mål og nesten all trening gikk på å bombe disse målene (ved å bruke lignende installasjoner, terreng etc. som øvingsmål) som ofte var nær, til dels over, grensen for flyenes rekkevidde, slik at sjansen til å komme levende hjem ikke var stor...

Med "fleksibel-respons"-doktrinen fra 1960-årene ble det mer fokus på å bekjempe en sovjetisk invasjon i Norge lokalt, uten at NATO foretok et massivt atomangrep på CCCP. Utover i 1970-årene (da F5 var det viktigste flyet) ble dette hovedoppgaven, luftstøtte til Hæren, og først og fremst "interdiction", dvs. bombing av de bakre sovjetiske styrker, deres kommunikasjonslinjer etc. (F5 var også godt egnet til dette).

Men samtidig gjennomførte FFI Kampflystudien (tidlig 70-tall) som viste at den store veksten i russiske angrepsfly gjorde dem til den viktigste trusselen for Norge, spesielt i initialfasen av et russisk angrep. Hvis man ikke greide å beholde et nogenlunde luftherredømme, ville russerne herje fritt og krigen ville vært tapt. Som 2. prioritet satte Kampflystudien forsvar mot en russisk invasjonsflåte. Støtte til Hæren/bombing av bakkemål fikk ha lavere prioritet, og kunne ovelates til US Air Force og RAF (COB-basene) som kunne komme til unnsetning etter hvert. Dermed ble det en full omlegging av strategi, fra bakkeangrep som hovedoppgave til luftforsvar/luftherredømme som 1. prioritet og sjøinvansjonsforsvar som 2. prioritet for Flyvåpenet. Og det var også bakgrunnen for kjøpet av F16. Dvs. F16 ble jo bygget som multi-rolle, fra USAF var mest fokus for F16 på bakkeangrep, men for Flyvåpenet i Norge ble det spesialisert i luftforsvar og anti-skip (i trening, våpenkjøp etc.). Det var Kosovo som snudde det, de norske flyverne hadde minimal trening (og våpen og utstyr manglet) på bakkeangrep, det som kanskje ser ut til å være mest aktuelt hvis fienden hverken har et særlig godt flyvåpen eller marine som utgjør noen særlig viktig trussel. Så nå er det tilbake til bakkeangrep igjen. Men hva trusselen vil være neste gang, vet vi jo mindre om.
Back to Top
RekMek View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2007 at 00:14
Om jeg ikke tar helt feil øvde blant annet F-86 skvadronene i Luftforsvaret også på selv å kunne slippe atombomber mot slutten av 1950-tallet ?
Siden F-5 ikke hadde jaktradar var vel rollen som taktisk bombefly på en måte gitt. Skjønt de israelske Mirage III jagerne som var IAF's hovedbevæpning for luft-til-luft heller ikke var utstyrt med radar (radaren som opprinnelig fulgte med flyene ved leveranse holdt ikke mål, så israelerne byttet de ut med en betongklump for å beholde likevekten i flyet .
Husker godt fra sommerferiene i barndommen når F-5 skavdronen på Rygge hadde skyteøvelse utenfor Rauer fort, og flyene kom dundrende i lav høyde over vannet.
Et interessant moment med den jagerflystudien til FFI, er at den trekker mange felles konklusjoner med en tilsvarende teoretisk studie som ble gjort av øverskommanderende for de finske jagerflystyrkene allerede i 1935. http://www.sci.fi/~fta/zimbo-01.htm.

Edited by RekMek - 08 mars 2007 at 00:26
Back to Top
KMH View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KMH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2007 at 09:17
Selvom JSF i utgangspunktet er en jagerbomber vil den jo egne seg meget bra til luft-til-luft også. Den vil jo ha systemer som gjør at den kan avfyre raketter mot flere mål og i tillegg gjøre dette uten at motstanderen er klar over at de er i nærheten i stor grad. Og ettersom Norge satser på få fly istedenfor mange er det vel smart å velge det som kan ta ut flest mål på kortest mulig tid. Man klarer seg vel med færre JSF enn med JAS i en stridssituasjon. Men det blir jo en balanse. Få veldig gode, eller mange litt dårligere. Russerne har jo alltid hatt fly med god manøvreringsevne og power, men dårlige teknologiske løsninger. Her har amerikanerne vært litt motsatt. Der disse to typene har møttes er det ingen tvil om hvem som har kommet best ut. Men har jo selvfølgelig pilotutdanning og apparatet rundt en del og si også... Det beste hadde vel vært om vi fikk kloa i noen F-22 Raptors, men disse er desverre ikke til salgs. I tillegg er de ekstremt dyre...

Og fordelen med JSF er jo at mann i 2018, når Norge skal begynne å bruke de nye flyene, ikke trenger å oppdatere teknologien med en gang. Den vil på det tidspunktet være av ypperste klasse.

UNIFIL 34 Tropp 1 KpA

Fortuna Favet Fortibus!
Back to Top
lilje View Drop Down
Kaptein
Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lilje Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2007 at 11:48

Om jeg ikke tar helt feil øvde blant annet F-86 skvadronene i Luftforsvaret også på selv å kunne slippe atombomber mot slutten av 1950-tallet

Dette er diskutert ganske inngående i "Luftforsvarets historie". Det var nok noe trening relevant for kjernevåpen (og det gjaldt også Nike-batteriene rundt Oslo), men det ble aldri et hovedpunkt eller noen del av NATOs enhetlige plan for et massivt kjernevåpenangrep på Sovjetunionen. Der skulle det norsk flyvåpenet foreta det som kalles SOAD/DOAD (Suppression/destruction of air defences) med konvensjonelle våpen for å lage korridorer for kjernevåpenbærerene. Like viktig var det å ha et meget stort antall mindre verdifulle mål i luften samtidig med de verdifulle målene (med kjernevåpen), det ville øke antallet kjernevåpenbærere som trengte gjennom. Hvis du ser på avstanden fra Bodø, Værnes eller Rygge til nærmeste steder i Sovjetunionen, er det et par ting som er åpenbare: 1) det er et par land man må passere både fram og tilbake, og 2) F-84, F-86 og F-5 ville kunne nå målet, men neppe komme tilbake til Norge igjen, spesielt ikke hvis de brukte drivstoff på unnvikende manøvrer underveis. Var de heldige kunne de kanskje nå Sverige...

Edited by lilje - 08 mars 2007 at 11:48
Back to Top
Augestad View Drop Down
Fenrik
Fenrik

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Augestad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2007 at 16:43
en må ikke glemme F-104 Starfighter ... raketten med vinger

Rask som fy "rett frem" ... kunne kanskje ikke ta så mange bomber, men der hadde en F-5
Back to Top
RekMek View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2007 at 16:48
Originally posted by Augestad Augestad wrote:

en må ikke glemme F-104 Starfighter ... raketten med vinger

Rask som fy "rett frem" ... kunne kanskje ikke ta så mange bomber, men der hadde en F-5

Det står en F-104 utstilt på teknisk museum.
Har av og tenkt på å ta med meg "en loff på lomma", neste gang jeg tar meg en tur til Kjelsås, for å se om det går an å skjære brødskiver med framkanten av vingen på det flyet Big%20smile.
Back to Top
RekMek View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2007 at 22:12
Joint Strike Fighter blir forsinket og dyrere

Det amerikanske jagerflyet Joint Strike Fighter (JSF), som Norge vurderer å kjøpe, blir både forsinket og 12 prosent dyrere, viser en rapport fra amerikanske myndigheter.
...

Back to Top
olsen View Drop Down
Major
Major

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2007 at 09:05

Kampflyopsjon koster 2 milliarder.

Norge kan få 48 kampfly innen 2018 dersom valget faller på amerikanske Joint Strike Fighter. Intensjonsavtalen mellom Norge og USA koster to milliarder kroner, en brøkdel av den totale prislappen.

OLSEN    
Norbatt IV og V.
KPB TROPP 1.
TALL KHEURBET AATIQA
Back to Top
lilje View Drop Down
Kaptein
Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lilje Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2007 at 09:26
Norge hadde til sammen to skvadroner med F-104 Starfighter. En skvadron F-104G fikk vi som amerikansk våpenhjelp gratis fra USA i 1963. De kom til 331 skvadronen i Bodø. De ble brukt 100% i rollen som allværs avskjæringjager, og det var alltid to fly på 15 minutters beredskap og to på en times beredskap. Som allværsjager erstattet de F-86K (allværsjagerversjonen av Sabre). De var svært viktige for NATOs etterretning da det var de som ofte tok de første bilder av nye sovjetiske flytyper. De utviklet også en teknikk der de kunne "zoome" opp i større høyde enn flyet kunne gå i, og nå spesielt høytflyvende russiske rekognonseringsfly. Under forsøk med dette var norske F-104G oppe i 74000 fot. Teknikken gikk ut på å fly vannrett bak og under målet i 40.000 fot med fart 2 Mach, og så trekke opp så man kom i en nærmest ballistisk bane. Alle F-104G ble gitt tilbake til USA (som ga dem videre til Tyrkia) i 1981.

I 1973/1974 anskaffet Norge fra Canada en skvadron brukte candadisk-bygde CF-104. Disse ble brukt av 334-skvadronen i Bodø. Denne skvadronen spesialiserte seg i antiskips-operasjoner med disse flyene. Disse flyene ble utfaset omkring årsskiftet 1982/83.
Back to Top
clotho View Drop Down
Sersjant
Sersjant

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote clotho Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2007 at 23:12
-avsporing-
En av jagerpilotene på 331 i Bodø fortalte under et skolebesøk om en av "farene" ved å jobbe som mekaniker på -70 tallet:
De var 2 mekanikere som jobbet sammen på et fly, den ene satt inni cockpiten mens den andre holder på ute. Han i cockpiten driver og sjekker høyderorene, og drar i stikka akkurat samtidig som han ute bøyer seg ned for å gå under vingen. Han kommer ikke langt nok ned, og skaller toppen av skallen rett i kanten på høyderoret. Det var lite hår på den skallen, og resultatet var at huden sprakk i en temmelig stor flenge, den framre "lappen" foldet seg pent ned mot øyenbrynene og fyren så temmelig neandertal ut der han lå avsvimt på hangargulvet. Det gikk etter sigende bra med fyren, men arret over skallen var godt synlig i ettertid.....

Kanskje en røverhistorie, men husker godt hvor fornøyelig denne piloten syntes den var.
UNIFIL Norbatt XXXII
KpA Tr2 Blat
Back to Top
RekMek View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2007 at 13:15
Et viktig valg

BODØ: Politikerne er samstemte om at Norge trenger kampfly også i fremtiden. Når det diskuteres type fly, er derimot ikke svaret like tydelig. Morten Pedersen er håndplukket til å mene noe om den saken.
Back to Top
olsen View Drop Down
Major
Major

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2007 at 16:52
OLSEN    
Norbatt IV og V.
KPB TROPP 1.
TALL KHEURBET AATIQA
Back to Top
RekMek View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2007 at 14:14
Luft i flyverdrakten
førte til Gripen-styrt

Drakten til flygeren forårsaket trolig styrten da et JAS Gripen-kampfly gikk i bakken i Nord-Sverige i forrige uke.

Back to Top
RekMek View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2007 at 15:15

Big%20smile
Back to Top
olsen View Drop Down
Major
Major

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2007 at 18:51

Kan tjene stort på ammunisjon

Kontrakter i hundremillionersklassen kan havne på Raufoss dersom Nammo lykkes i å utvikle ammunisjon til det amerikanske kampflyet Joint Strike Fighter.

OLSEN    
Norbatt IV og V.
KPB TROPP 1.
TALL KHEURBET AATIQA
Back to Top
youna View Drop Down
Fenrik
Fenrik

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote youna Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2007 at 08:34
Svenske jagerpiloter får nok etter denne hendelsen, streng beskjed om ikke å innta gassdannende føde før flyging.( oppblåsing av trykkdrakt, med påfølgende styrt)
Back to Top
olsen View Drop Down
Major
Major

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2008 at 19:12
Den svenske regjeringen har besluttet at dersom Norge går for det nye kampflyet til svenske JAS Gripen, vil også Sverige utruste sitt flyvåpen med super-JAS.....
Sverige lover å kjøpe super-JAS, dersom Norge velger blågule kampfly. - Den svenske viljen vil være en styrke...........
OLSEN    
Norbatt IV og V.
KPB TROPP 1.
TALL KHEURBET AATIQA
Back to Top
olsen View Drop Down
Major
Major

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2008 at 19:17
Russland er begynt å prøvefly et nytt avansert jagerfly som kan komme til å utmanøvrere Norge i nord dersom Norge velger JAS Gripen eller det amerikanske F-35, mener forsvarsanalytiker John Berg.
OLSEN    
Norbatt IV og V.
KPB TROPP 1.
TALL KHEURBET AATIQA
Back to Top
KMH View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KMH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2008 at 09:31
De slår kontra i Sverige...

http://www.nettavisen.no/verden/article1792023.ece

UNIFIL 34 Tropp 1 KpA

Fortuna Favet Fortibus!
Back to Top
KMH View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KMH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2008 at 15:24
Og da ser det ut til at JAS ikke blir så vanvittig mye billigere enn JSF allikevel gitt.....

Kanskje til og med dyrere..???

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/30/534028.html

UNIFIL 34 Tropp 1 KpA

Fortuna Favet Fortibus!
Back to Top
tor View Drop Down
Kaptein
Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2008 at 17:45
Nå er det vel mer i pakka til svensken enn hos Onkel Sam. Så kan jo noen med litt peil regne ut resten. Blir litt spennende å se total kostnadene.
Mvh tor

UNIFIL Norbatt XXIII og XXXII
UNPROFOR Norlog 2 og 3
IFOR 1
Back to Top
RekMek View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2008 at 23:47
Leste en artikkel i siste nr. av flynytt om JAS. Lit product placement-preget, men allikevel. Svaert imponert over hva søta bror har fått til.
Back to Top
olsen View Drop Down
Major
Major

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2008 at 18:12
Norge vurderer å kjøpe bombefly.
Det amerikanske jagerflyet Joint Strike Fighter (JSF) er ikke er noe jagerfly, men et bombefly.
OLSEN    
Norbatt IV og V.
KPB TROPP 1.
TALL KHEURBET AATIQA
Back to Top
bergman View Drop Down
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mai 2008 at 20:27
sies att både jas og f-35 ikke er gode nokk?
kjøp heller russisk su-30.india kjøper su-30 med vestlig teknologi.
mulig billigere også.mil9t
Back to Top
RekMek View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mai 2008 at 23:12
Problemet som det spekuleres i er knyttet til topphastighet på JAS og JSF, da SU-30 er god for tilsvarende hastigheter som den amerikanske McDonnel Douglas/Boeing F-15. Dvs. hastigheter på mellom mach 2,3-2,5 (høyere hastigheter enn det blir lite praktisk for vanlige jagerfly pga. varmeutvikling krever bruk av dyre materialer som titan, eller tyngre materialer som spesialstål).
Sånn sett er ikke F-16 god nok heller.
JAS og F-16 har tilsvarende topphastighet (Mach 2.0), mens JSF har topphastighet på mach 1,6.
Antar dog at radaren i JAS og JSF (både JSF og JAS vil benytte en radar av AESA-typen med fast antenne og digital styring av radarpuls) er minst like god og med tilsvarende rekkevidde som i SU-30 og MIG-29, og at optiske sensorer i JAS vil være minst like bra som de som i dag benyttets i fly fra Sukhoi og Mig-29.
Optiske sensorer i JSF vil muligens være noe bedre, siden dette er en teknologi som særlig legges vekt på i dette flyet. Både med hensyn til kvalitet på optiske enkeltsensorer og antall slike sensorer.
I tillegg legges det i JSF stor vekt på hjelmsiktet (JSF vil bli første fly i tjeneste hvor hjelmsiktet helt erstatter head up display (glassplaten) i frontruta) og trigging av funksjoner med digital stemmegjenkjenning.

JAS sin styrke ligger i datalinken flyet er utstyrt med, som vel fortsatt er den kraftigste på markedet. Denne datalinken gjør at flyet kan tilføres radardata fra andre kilder enn egen radar, om situasjonsbildet rundt flyet i 360 grader, samt i luft til bakke modus digitale bilder/video og posisjonsdata for egne styrker på bakken i real-time.
Med hensyn til stealth kan datalinken også benyttes slik at av 2-8 fly i luften trenger kun 1 fly ha radar påslått (med awacs-støtte behøver ev. ingen fly å ha radar påslått før i siste øyeblikk). De øvrige flyene deler på radardataene fra det ene flyet med påslått sensor til rett før angrep.
Om 8 JAS fly har slått på radaren samtidig, vil det gi et med datalinken gi et samlet radarsituasjonsbilde i en 180 graders sektor tilsvarende det du kan få fra AWACS i 360 graders sektor.
Back to Top
KMH View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KMH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2008 at 08:24
Pussig hvor mye fokus det plutselig har blitt på fart???!!! Dette var jo slikt man anså som viktig helt frem til midten av Vietnamkrigen. Så var manøvreringsevne viktigst. Etterhvert har iallefall USA satset på Stealth og radar/rakett/hjelmteknologi. Da blir manøvreringevne mindre viktig også. Hjelmene som pilotene har begynt å bruke nå er slik at det holder å rette hjelmen mot fienden for å avfyre rakettene. Man trenger altså ikke lenger å rette hele flyet mot fienden.

Mach 1,6 eller mach 2,0?

Hvor langt kan JAS fly i mach 2,0 før det går tomt for drivstoff??

De fleste jagerfly av idag kan kun fly noen minutter på full etterbrenner.

Skal være enig i at det kan være gunstig med mye fart når du vil vekk fra en situasjon. Og da vil JAS ha en fordel. JSF har derimot en fordel ved at det kan "gjemme" seg....

På vei til en situasjon vil fart alltid måtte avpasses slik at flyet faktisk har drivstoff nok til å fullføre oppdraget OG komme seg hjem igjen. Har ikke noen statistikk på hvor ofte våre F-16 har blåst avgårde i mach 1,2 eller høyere, men ville ikke tro det er ofte. I tillegg vil jo aldri JAS kunne nå sin høye hastighet med masse våpen og dropptanker hengende under vingene.

Både JAS og JSF kan cruise i overlydsfart uten bruk av etterbrenner.....

Pussig at USA vil utstyre sitt Air Force, Navy, Marines etc med et fly som ikke innehar nok hastighet???

Og til de som mener at de kan det fordi JSF i USA vil operere sammen med F-22 Raptor så stemmer ikke det.

Raptor kan ikke lande og ta av fra hangarskip og vil derfor som hovedregel ikke være i nærheten når JSF først går inn......

Frem til flyene skal leveres i 2018 antar jeg også at motorteknologien har gått videre og at flyene kan utstyres med kraftigere motor...

UNIFIL 34 Tropp 1 KpA

Fortuna Favet Fortibus!
Back to Top
RekMek View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2008 at 10:59
Tror nok at manøvreringsevne fortsatt vil ha betydning i luftkamp, hjelmsikter til tross. Ellers hadde vel amerikanerne neppe brydd seg om å utstyre F-22 med vridbare dyser tilsvarende det russerne har på de seneste Sukhoi modellene.

Antar at "off bore" skyting av luft til luft raketter med hjelmsikte foreløpig
fungerer best på relativt nært hold med raketter med IR søkehoder som Sidewinder og IRIST. For bruk av radarstyrte raketter som AMRAAM antar jeg at det fortsatt vil være fordelaktig om man har en fartvinkel i forhold til målet som gjør en i stand til å "painte" målet på egen radar.

Luft til luft raketter har også sine begrensninger med hensyn til treffprosenter, slik at man må kunne manøvrere seg i stilling med kanon som "last resort".

Ellers er det ikke nødvendigvis topphastigheten i seg selv som er det vesentlige, men evnen til hurtig aksellerasjon og de-aksellerasjon + stigeevne. Men kan man holde mach 2,3 i ca 20 minutter, burde det være nok til at man skaffe seg visse taktiske fordeler i forhold til en motstander som ikke kan yde mer enn 1,7 mach.

Når det gjelder US Navy og hastighet på jagerfly, så gjør vel F/A-18 Hornet fortsatt ikke mer enn mach 1,8? Muligens derfor de kan leve med JSF?
Etter min mening er i alle fall ikke luft-gruppene på de amerikanske hangarskipene like ballansert og slagkraftig sammensatt som de en gang var, etter pensjoneringen av A-6 Intruder, F-14 tomcat (med topphastigheter rundt mach 2,3) og S-3 Viking.
Men siden US Navy's hovedmotstandere i tiden fremover fortsatt kan antas å være b-lagsmotstandere i Afrika, Asia og Latin-Amerika med dårligere kapasitet, hva elektronisk krigføring angår, så klarer de seg nok en stund fremover med det de har.

Når det gjelder stealth egenskapene til JSF, så fungerer det så lenge flyet ikke har utvendig last. Siden lasten det er plass til i de innvendige våpenrommene er relativt begrenset, vil det ikke overraske meg om ekstra last henges utenpå for å gi flyet mer punch. NSM (nytt sjømålsmissil) har dessuten dimmensjoner som gjør at det ikke passer til våpenrommene i JSF.

Ved bruk av parring av radardata fra flere fly, via datalink, skal det etter sigende også finnes teknikker som gjør det mulig å oppdage fly med lavinduktive materialer i flykroppen og form med lite radartverrsnitt på relativt langt hold.

Mitt hovedankepunkt mot JSF er og blir dog at vi ikke får tilgang til kildekoden i softwaren ombord.
Back to Top
KMH View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KMH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2008 at 11:25
Enig i mye av det du sier. Men mente at F-18 Super Hornet gjorde mer enn mach 1,8. Mulig jeg husker feil her.

Når det gjelder hjelm der det holder å se på målet fungerer visst denne meget bra på de fleste typer raketter, men som du sier, spesiellt varmesøkende. Fordelen er jo at så fort man setter hjelmsiktet på motstanderen og låser denne vil det pipe greit mye hos fienden. han vil begynne unnamanøveren med en gang og dette vil kunne gi en svært god taktisk fordel, som igjen kan gjøre det lettere å manøvrere seg inn bak målet og dermed ha enda større sjanse med evt AMRAAM`s. Teknologi til å få overført data fra hjelm til radar burde ikke være langt unna. Samme kan vel etterhvert gjøres fra alle sensorene rundt flykroppen. Isåfall kan man begynne å skyte på fiender som er bak deg også....

Enig når det gjelder tilgangen til software, men usikker på om det egentlig har så stor betydning. Dette vil antageligvis også lempes på senere når denne softwaren er mer i almenn bruk.

Når det gjelder utvendig last på JSF vil dette i hovedsak bli dropptanker som skal slippes før man går i kamp, men som er praktiske når man trenger ekstra drivstoff på vei til kamp.

At sjømissilet ikke får plass i kroppen har jeg ikke hørt før. Virker litt rart om de bygger et fly der sjømissil ikke får plass. Får lage mindre sjømissil heretter... :-) Men det er iallefall nok plass til andre raketter slik at iallefall disse ikke utgjør noe utvendig problem. Her kan man jo tilpasse etter oppdrag. En JSF på oppdrag i Afganistan trenger ikke nødvendigvis være usynlig på radar og man kan dermed ta desto større mengder våpen på utsiden, i tillegg til det man har i buken....

UNIFIL 34 Tropp 1 KpA

Fortuna Favet Fortibus!
Back to Top
KMH View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KMH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2008 at 11:30
Hjelm skyting vil, som du sier, sikkert funke best på nært hold. Men det sier seg jo selv. På lang avstand har man jo muligheten til å dreie flyet med nesa i riktig retning...   

UNIFIL 34 Tropp 1 KpA

Fortuna Favet Fortibus!
Back to Top
RekMek View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2008 at 11:14
Krever jagerfly som kan bombe fienden

I et hittil ukjent brev til jagerflyprodusentene krever Luftforsvaret at Norges nye jagerfly skal kunne delta i offensive operasjoner og bombe fiendtlig territorium.

Brevet fra Kampflyprosjektet, som skal anbefale Regjeringen hvilket jagerfly som skal erstatte F-16, spesifiserer målene med jagerflyet på en måte som kan oppfattes som politisk kontroversielt - og skreddersydd for det amerikanske kampflyet JSF. Kritikere karakteriserer JSF som et bombefly.

I brevet fra oktober 2007, som Aftenposten har fått tilgang til, ber Kampflyprosjektet om adgang til å teste flyenes egenskaper i simulator. Oppgaven til Norges nye kampfly beskrives slik:

• «Den primære oppgaven vil være å ødelegge bakkemål, bevegelige og statiske. Antallet mål pr. oppdrag bør være minst ett pr. kampfly.» Det vil si bombing av mål på bakken i fiendtlig område.
  • «Den sekundære oppgaven vil være offensiv luftkamp, og ødeleggelse av fiendens radar og luftforsvar som er nødvendig for å utføre den primære oppgaven». Det vil si angrep på kampfly som forsvarer fiendtlig område, og ødeleggelse av radar etc.Brevet gikk til de tre flyprodusentene; amerikanske Lockheed Martin (Joint Strike Fighter), svenske Saab (JAS Gripen) og europeiske Eurofighter, som trakk seg kort etter i protest.
  • ....

Flygande start för Red Flag

Publicerad: 22 juli 2008 kl 13.29

Äntligen har övningen startat. Måndagen den 21 juli flög JAS 39 Gripen för första gången i den multinationella och mest erkända flygövningen någonsin – Red Flag.

Under två pass, ett på förmiddagen och ett på eftermiddagen, flög sammanlagt åtta JAS 39 Gripen de två timmar långa flygpassen. Med facit i hand blev första dagen mer än lyckad. Gripenpiloten Stefan Kaarle flög eftermiddagspasset och var mycket nöjd när han landade in.

– Det var helt sanslöst. Jag har aldrig varit med om ett liknande övningsområde. Det var mål och luftvärnsystem överallt och vi fick jobba hårt för att lyckas med uppdraget, berättar Kaarle.

Väl nere på marken kom indikationer från övningsledningen att ingen av de fyra JAS 39 Gripen-planen som flugit under eftermiddagspasset blivit träffade och att piloterna därmed hade lyckats med uppdraget utan egna skador.

Röd och blå sida

Det scenario som alla flygpassen är uppbyggda på utgår från att det finns en god (blå) sida och en fientlig (röd) sida. Den fientliga sidan består enbart av amerikanska luftstridskrafter och på den goda sidan finns USA, Sverige, Brasilien, Turkiet och Nato. I luftstriden ska den goda sidan med cirka 40 flygplan bekämpa den fientliga sidan på cirka 15 flygplan och en mängd luftvärnssystem.
    – Vi som tillhör den goda sidan kommer först att flyga in i den östra delen av flygområdet, vilket är vår del. Där kommer vi att cirkulerar under en given tid tills vi får order att flyga in i det västra området där fienden befinner sig, berättar Kaarle.

När fienden ska bekämpas möts båda styrkorna i en luftstrid, eller en så kallad "air-to-air fight". Där ska de goda styrkorna skjuta ned eller skrämma iväg de fientliga planen. Luftvärnet på marken attackeras och deras radarstationer störs ut, så att fienden inte kan se planen på radarn. När fienden är bekämpad riktas fokus mot de planerade markmålen. I dagens pass bestod markmålen av en stridsvagn, en radarstation, en byggnad och en generatoranläggning.

En utmaning
    Den stora utmaningen upplevde Kaarle var övningsområdets storlek.
    – Det är av största vikt att kunna flyga utan att kollidera med varandra. Vi är många flygplan som ska befinna oss i samma övningsområde, som dessutom inte är särskilt stort. Det här övningsområdet är mycket mindre än det vi är vana vid hemma i Sverige, berättar Kaarle.
    ...

Edited by RekMek - 23 juli 2008 at 11:15
    Back to Top
    KMH View Drop Down
    Oberstlt
    Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KMH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2008 at 09:02
    Interessant...?? :-)

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2617123.ece

UNIFIL 34 Tropp 1 KpA

Fortuna Favet Fortibus!
    Back to Top
    RekMek View Drop Down
    Oberstlt
    Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RekMek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2008 at 10:04

Interessant...?? :-)

Han svenskolfen har jo dog også et poeng i sitt motsvar.
    Hva med f.eks. alle NATO-landene som benytter Eurofighter eller Rafale?
    Når det gjelder den innvendige våpenlasten, så vil det ikke overraske meg om man etter en tids bruk går over til å henge stuff utenpå både F-22 og JSF for bedre stridsøkonomi.
    Mener fortsatt for min egen del, at vi skal ha kontroll på kildekoden, før vi ev. kjøper JSF.

Edited by RekMek - 28 august 2008 at 10:06
    Back to Top
    KMH View Drop Down
    Oberstlt
    Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KMH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2008 at 10:52
    Jo det stemmer nok det. Men selv i Libanon under FN flagg på ferdig oppmerkede stier, gikk vi så stille vi kunne for å ikke bli "oppdaget".

Jeg mener det er absolutt en kjempefordel å kunne være usynlig hvis man vil. Hvis man ikke vil være usynlig kan man gjøre seg til kjenne ved et "tastetrykk".

En annen fordel, når man har all last innvendig, er jo at man kan, hvis man vil, henge last på utsiden i tillegg. Hvis man ikke trenger å være usynlig, eller f.eks skal på lange tokt, kan man henge våpen på utsiden hvis det trenges. Eller dropptanker hvis man vil øke rekkevidden. Når man slipper dropptankene kan man bli usynlig igjen....

Forsåvidt litt enig i det må å vite "kodene", men jeg vil ikke påstå at det er absolutt nødvendig.

Jeg vil forøvrig støtte meg til hva pilotene, de som faktisk skal i kamp med flyet, foretrekker. Og foreløpig har jeg ikke hørt noen norske piloter foretrekke et annet fly enn JSF. :-)

UNIFIL 34 Tropp 1 KpA

Fortuna Favet Fortibus!
    Back to Top
    tor View Drop Down
    Kaptein
    Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2008 at 17:46

Jeg vil forøvrig støtte meg til hva pilotene, de som faktisk skal i kamp med flyet, foretrekker. Og foreløpig har jeg ikke hørt noen norske piloter foretrekke et annet fly enn JSF. :-)

Hvor er det de skal i kamp med disse flyene?

Kunne jo like gått gitt de en rask sivil utgave av et fly, for de skal jo kun brukes til å fly tur med. Og av og til vise russiske piloter at norske piloter også kan fly fly...mil30

Mvh tor

UNPROFOR Norlog 2 og 3
    IFOR 1
    Back to Top
    king arac View Drop Down
    Kaptein
    Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote king arac Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2008 at 19:17
    milsmilVel,vel Tor.I dag er i dag,i morgen er i morgen.Ting kan jo fort forandre seg i denne skakkskjørte verden.mil36

Edited by king arac - 28 august 2008 at 19:25
    Evig eies kun det tapte.
    Back to Top
    tor View Drop Down
    Kaptein
    Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2008 at 20:56
    Ting kan forandre seg ja, men kan de det i Norge?mil23 Tror ikke vi godt om alle og alle er snille. Hvis de ikke er det, later vi som...mil5

Hjelper jo ikke mye med topp moderne kampfly når resten av forsvaret er så rævkjørt som det er i dag.
    Mvh tor

UNPROFOR Norlog 2 og 3
    IFOR 1
    Back to Top
    king arac View Drop Down
    Kaptein
    Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote king arac Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2008 at 21:15
    mil8Tor det har du helt rett imil8
    Evig eies kun det tapte.
    Back to Top
    king arac View Drop Down
    Kaptein
    Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote king arac Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2008 at 11:44
    Ser på nyhetene i dag at amerikanske JSF blir tre ganger så dyr som JAS Gripen.Det burde jo være et argument for de som ønsker Jas Gripen.
    Evig eies kun det tapte.
    Back to Top
    42B View Drop Down
    Brigader
    Brigader

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 42B Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2008 at 19:55
    Jeg legger også merke til fokuset på pris.  Men det må da være andre ting en pris som avgjør dette?  Hvis 1 JSF kan gjøre jobben for 3 JAS f.eks.  Jeg vet ikke, men det er som regel forskjell på Skoda og Mercedes.
    "veien til helvete er brolagt med gode hensikter

Mekanisert infanteri:

STORMESK/PBN 86/87
    UNIFIL 87/88 (xx/xxi)
    UNPROFOR 93/94/95
    IFOR I/II 95/96/97
    Back to Top
    Moqawama View Drop Down
    Major
    Major

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Moqawama Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2008 at 00:52
    Originally posted by 42B 42B wrote:

Jeg vet ikke, men det er som regel forskjell på Skoda og Mercedes.
    Det er stor forskjell på en Skoda og en Mercedes. Skodaen gir deg ufattelig mye mer bil for pengene mil18
    مقاومة
    Tahya al-Moqawama al-Lubnaniya!
    Back to Top
    42B View Drop Down
    Brigader
    Brigader

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 42B Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2008 at 08:27

Jeg vet ikke, men det er som regel forskjell på Skoda og Mercedes.
    Originally posted by Moqawama Moqawama wrote:

Det er stor forskjell på en Skoda og en Mercedes. Skodaen gir deg ufattelig mye mer bil for pengene mil18

Det er i tilfelle det som bør være avgjørende, å se på prisen alene er ikke nok for en avgjørelse.  Det er nok litt for komplisert til å diskutere for hvermannsen siden det er ufattelige mange parametere som skal vurderes.  Men de generelle linjer kan man jo alltids forsøke seg på :). 

Mekanisert infanteri:

STORMESK/PBN 86/87
    UNIFIL 87/88 (xx/xxi)
    UNPROFOR 93/94/95
    IFOR I/II 95/96/97
    Back to Top
    Moqawama View Drop Down
    Major
    Major

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Moqawama Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2008 at 08:57

Det er nok litt for komplisert til å diskutere for hvermannsen siden det er ufattelige mange parametere som skal vurderes.
    Det har du helt rett i, men jeg er ikke så sikker på at de som tar avgjørelsen nødvendigvis har så mye mer peiling enn hvermannsen. Det er nok dessverre mange milliardavtaler som er blitt undertegnet fordi det er "politisk riktig" milsint
    مقاومة
    Tahya al-Moqawama al-Lubnaniya!
    Back to Top
    nomansland View Drop Down
    Oberstlt
    Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nomansland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2008 at 16:44
    Av ein eller annan grunn fekk denne debatten meg til å tenkje på Bird & Fortune.
    Me lever jo i ei tid der satiren for alvor byrjar å få vanskar med å overgå det som
    skjer i den verkelege verda:

«Krig er unødvendig. Massemord er nok» (Georg Johannesen)
    Norbatt X & XI
    Back to Top
    Oberstlt
    Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nomansland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2008 at 02:46
    Eg blei slett ikkje forundra av det 200 pst. forutseielege resultatet av Ap.-leiinga si endelege nedslakting av dei vage politiske avvikarane i den "raudgrøne" "regjeringa": SV og Sp, i form av "vedtaket" som kjem på vanleg ordre frå Pentagon, om innkjøp av det "amerikanske" luftslottet som går under namnet JSF.

Det som starta med SF vil då ende opp med JSF.

Det er berre idiotar som ikkje alt før regjeringsdanninga fatta at dette frå byrjinga av var målet som Ap.-leiinga og venene i Høyre, Frp.og dei øvrige partia sine leiingar hadde med heile det "raudgrøne" teateret: mediaturstyrt likvidasjon av dei siste sørgjelege restar av vag politisk dissidens i det norske NATO-territoriet. Total einsretting.

SF er med dette "vedtaket" endeleg lagt i grava, og det norske demokratiet er no også offisielt avskaffa.

Den "raudgrøne" "regjeringa" har avslørt seg som det ho var heilt frå starten av: Ap-toppen sitt endelege forsøk på å avskaffe det minste snev av venstreopposisjon i "Norge", på vegner av USA sitt militærindustrielle kompleks. Harakiripartiet "Ap" representerer Ronald-Dumsfeld-mafiaen betre enn denne klarer det sjølv. Som sagt av Håkon Lie: regjeringa har med dette skrive under på sin eigen dødsattest. Den hemmelege leiinga vil vinne det komande "valet", men på vegner av Frp./Høyre og Ap.-toppen = USA sitt militærindustrielle kompleks og dette sitt eittpartidiktatur.

Originally posted by Aftenpotten Aftenpotten wrote:

Norge velger JSF

REGJERINGSKVARTALET (Aftenposten.no): Regjeringen vil kjøpe amerikanske jagerfly. - JSF vurderes til å være bedre enn Gripen NG innenfor alle kampflyets hovedoppgaver, sier forsvarsministeren.

Statsministerens kontor opplyste i en pressemelding torsdag kveld at regjeringen går inn for at dagens F-16 erstattes med amerikanske F-35-jagerfly.

- Bedre i innenfor alle oppgaver

Ifølge regjeringen er JSF (Joint Strike Fighter) den eneste av de to kampflykandidatene som tilfredsstiller kravene til operativ evne som regjeringen har satt til Norges fremtidige kampfly.

- JSF oppfyller alle kravene i de fire trusselbildene, mens Gripen NG oppfyller kun kravene i det internasjonale trusselbildet. JSF vurderes til å være bedre enn Gripen NG innenfor alle kampflyets hovedoppgaver – informasjonsinnhenting og overvåking, samt bekjempelse av mål i luften, på bakken og på havoverflaten, sier forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap).

osv., osv...

At dette ville bli utfallet, tenkte eg alt for fem år sidan. Ein treng ikkje mykje historisk innsikt for å begripe at dette frå byrjinga var eit spel for galleriet. Alle som har sett Raymond Johansen sitt innforståtte drittsekkglis saman med "amerikanerne" under "forhandlingene" på TV, har fått blåse bort all tvil. Ein får håpe for visarguten at han får godt betalt...

Edited by nomansland - 21 november 2008 at 02:53
    Norbatt X & XI
    Back to Top
    KMH View Drop Down
    Oberstlt
    Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KMH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2008 at 08:17
    Ja disse konspirasjoene de konspirasjoene. De er overalt så fort det er amerikanere i bildet.

Bare så det er sagt Nomansland: Jeg sa også for 5 år siden at JSF kom til bli valgt. Men av en eller annen grunn mente jeg at det ville bli valgt fordi jeg antok at JSF ville være et mye bedre fly enn JAS med 99,9% sikkerhet. Og dette er nå bekreftet.

Eneste grunnen til å ha denne "konkurransen" var jo å få gunstigere gjenkjøp/industri avtaler. Noe de faktisk oppnådde. Litt "dirty" spill kanskje, noe som Eurofighter merket. Men dog, gunstig for Norge totalt.

Det er jo stort sett kun svenskene selv som har påstått at JAS er et bedre fly en JSF. Men testene de har gjort viser da det motsatte. At det skulle være så stor forskjell som har kommet fram overrasker meg dog siden JAS har blitt skrytt opp i skyene av de som ønsker at Norge skal kjøpe det.

En ting til er jo beregningene som viser at JSF blir 6 milliarder billigere enn JAS. Nå er det jo stort sett sånn at de fleste antagelser av kostnad som politikerne fremlegger taes med en klype salt da de som regel ikke stemmer. Men det er jo ganske oppsiktsvekkende. Dette vil jo kanskje forandre seg noe hvis amerikanerne selv ikke skal ha like mange JSF som først antatt.

Men alt dette er jo fingert ifølge Nomansland. Gud bedre....

Jeg er glad de valgte det som de har funnet ut er det beste flyet. Og at ikke industriavtalene veide tyngst. Også hjelper det jo at SV går på enda en smell.....

UNIFIL 34 Tropp 1 KpA

Fortuna Favet Fortibus!
    Back to Top
    king arac View Drop Down
    Kaptein
    Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote king arac Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2008 at 08:37
    Pussig gitt at bare for en brøkdel av hva disse flyene vil koste så kan de rydde opp i problemene for de krigskadde veteranene i fra internationale opprasjoner.Gitt dem en ny hverdag med mening og innhold.Støtt Rigmor til alt er på plass.Hva skal vi med disse flyene så lenge forsvaret ikke klarer å rydde opp i bakgården sin.mil9t
    Evig eies kun det tapte.
    Back to Top
    KMH View Drop Down
    Oberstlt
    Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KMH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2008 at 10:33
    Skjønner hva du mener, men det kan ikke bli sånn at hvis vi lar alt forfalle så kan vi ta oss av alle som sliter, er fattige osv.

Det er ikke enten eller, men både òg man må sørge for.

Det vil være billigere i dag å ikke kjøpe jagerfly i det hele tatt. Men LANGT dyrere den dagen våre F-16 blir skutt ned iløpet av noen minutter av en stridghet....

UNIFIL 34 Tropp 1 KpA

Fortuna Favet Fortibus!
    Back to Top
    KMH View Drop Down
    Oberstlt
    Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KMH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2008 at 11:17
    Så at det var en entydig faglig anbefaling å velge JSF. Dette ble også bekreftet av ekstern kvalitetssikring av arbeidet.

JSF var best i alle scenarioene de simulerte (3 på norsk sokkel og 1 utenlandsoperasjon) og nådde kriteriene som var satt for disse. JAS nådde kun kriteriet i utenlandsscenariet.

Så det eneste JAS var bedre enn JSF på var da industriavtalen.......

Morsomt at SV satset på det flyet som endte opp med å være dyrest og som kun nådde kriteriene i utenlandsoppdrag. Stikk i strid med det de la til grunn for å satse på JAS. Det viktigste for dem var jo at det skulle beskytte Norge (utenlandsoppdrag vil de jo egentlig ha slutt på) og at det skulle være så billig som mulig, helst ikke noe fly i det hele tatt....

En digresjon:

Så et program om F-22 Raptor her forleden. Pilotene som fløy det fortalte at de hadde vært på øvelse mot F-18 Hornets stasjonert i Alaska. Og hadde gitt dem noe å tenke på. Som de sa: For at vi i Raptor skal få en meningsfyllt øvelse må vi være "outnumbered at least 4 to 1". Og vi kan jo anta at Hornetene som er stasjonert i Alaska mot russergrensa er av de siste mest oppdaterte, uten at dette ble nevnt. De nyeste oppdaterte F-18 er jo noe av det vasseste USA kan varte opp med pr idag.

Så en Raptor eller to hadde jo vært kult å ha i "hagen".

UNIFIL 34 Tropp 1 KpA

Fortuna Favet Fortibus!
    Back to Top
    Wiggo View Drop Down
    Oberstlt
    Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wiggo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2008 at 12:16
    Regner med at det felles nordiske luftforsvaret som en tid var diskutert har fått seg et kraftig skudd for baugen nå i alle fall..?
    - Personlig, så driter jeg i hvilken fugl de har i lufta, men det hadde jo helt klart vært en fordel om man først var sikker på at den i det hele tatt blir bygget da..?

Jaja.. "The bureaucracy works in mysterious ways..", og Bremner, Bird & Fortune synes å ha hentet mange gode eksempler fra norsk politiker-retorikk også, så.. Aldri så galt at det ikke er godt for noe..
    mil12
    Vi som har sett krigen, vil alltid se den.
    I den tause natten vil vi alltid høre skrikene.
    Så dette er vår historie, for vi var soldater en gang...
    ...og unge...
    Back to Top
    king arac View Drop Down
    Kaptein
    Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote king arac Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2008 at 12:40
    Originally posted by tor tor wrote:

Hjelper jo ikke mye med topp moderne kampfly når resten av forsvaret er så rævkjørt som det er i dag.
    Som Tor sier hva hjelper det med nye jagerfly når resten av forsvaret er rævkjørt.Har en mistanke om at det ligger internationale opprasjoner bak og ikke forsvar av eget land.milsint
    Evig eies kun det tapte.
    Back to Top
    KMH View Drop Down
    Oberstlt
    Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KMH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2008 at 13:02
    At JSF vil bli bygget er det svært liten tvil om. USA trenger å bytte ut sine F-16, F-18, F-14 osv. JSF er en plattform som kan ta flere forskjellige vendinger i form av at det bygges versjoner for land, hangarskip og VSTOL versjoner bl.a. Dvs at de for fly som ser helt like ut stort sett, men som har forskjellige egenskaper. Istedenfor å ha 15 forskjellige flytyper.

Så skal de selvfølgelig satse på Raptor, men dette er flyet som skal overta for F-15 som Air Superiority Fighter. Dette er et sinnsykt dyrt fly som bl.a. er altfor stort til å lande på hangarskip. Så de kan ikke bare ha dette flyet.

Den versjonen av JAS som Norge ønsket er jo forsåvidt heller ikke bygget enda. Og det var, iallefall en stund, tvil om de ville være istand til å bygge det. (hvis det ble for få som ble bestillt totalt)

UNIFIL 34 Tropp 1 KpA

Fortuna Favet Fortibus!
    Back to Top
    Oberstlt
    Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nomansland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2008 at 15:57

Så at det var en entydig faglig anbefaling å velge JSF. Dette ble også bekreftet av ekstern kvalitetssikring av arbeidet.

Det er bortimot parodisk å koma trekkjande med "faglige" "vurderinger" når det førebels berre er snakk om eit luftslott. Og når den såkalla "faglege anbefalinga" kjem frå sjølve kjernen i NATO-etablissementet (som jobbar heiltid for USA sitt militærindustrielle kompleks), forstår dei som framleis er vakne og brukar hovudet at det her er snakk om rein kamuflasje. Vedtaket til regjeringa er sjølvsagt eit reint politisk vedtak i tråd med ein 60 år lang tradisjon som husmannsstat i US-imperiet. Samtlege Ap-regjeringar etter krigen har jo sett på det som si oppgåve å vera meir "amerikanske" enn "amerikanarane" sjølve. Dette er ikkje fiktivt, det er eit politisk og historisk faktum. Ei nasjonal skam.

Norbatt X & XI
    Back to Top
    42B View Drop Down
    Brigader
    Brigader

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 42B Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2008 at 19:16

Mekanisert infanteri:

STORMESK/PBN 86/87
    UNIFIL 87/88 (xx/xxi)
    UNPROFOR 93/94/95
    IFOR I/II 95/96/97
    Back to Top
    king arac View Drop Down
    Kaptein
    Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote king arac Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2008 at 08:22

Skjønner hva du mener, men det kan ikke bli sånn at hvis vi lar alt forfalle så kan vi ta oss av alle som sliter, er fattige osv.

KMH det er ikke slik at jeg ikke ønsker nye jagerfly,men det er jo en tankevekker at for bare en brøkdel av hva de koster så kunne man løst de økonomiske problemene for de krigskadde.Dessuten synes jeg ikke at man skal blande sammen de krigskadde med fattigdoms problematikken.Her er det snakk om full yrkeskade eller krigspensjon,som etter min mening er en selvfølgelighet.Det er snakk om at forsvaret og de styrende myndigheter må være sitt ansvar bevist.For min egen del er jeg for et sterkt desentralisert forsvar med allmen verneplikt og et sterkt hjemmevern.En slagkraftig marine som er bygd opp rundt små rakketbærende fartøyer og små kystubåter.Selfølgelig hører det også et sterkt luftvåpen med,innlusive bakke til luft raketter.Et skikkelig pinnsvinforsvar.Det er også en selvfølge at  forsvaret tar vare på sine fuldt ut.milsmil

Edited by king arac - 23 november 2008 at 09:33
    Evig eies kun det tapte.
    Back to Top
    king arac View Drop Down
    Kaptein
    Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote king arac Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2008 at 10:51
    milsmilNår vi engang i fremtiden får disse nye jagerflyene burde muligens være en ide å legge en del av luftforsvaret til Hv. Så kan man jo overføre de gamle F16.flyene dit som en reserve.
    Evig eies kun det tapte.
    Back to Top
    OP Alta View Drop Down
    Fenrik
    Fenrik

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote OP Alta Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2008 at 11:04
    Dette var en god ide king arac, men tror du det er penger til å drifte 2 "flyflåter"samtidig? Samt en flåte med fregatter på sjøen/vedlikehold/opplæring....

Coy B Norbatt XXVII UNIFIL
    Coy A Norbatt XXIX-XXX UNIFIL
    Normedcoy IV-V Norlogbn
    Normedcoy IFOR I
    QRF V (TMBN) ISAF
    PRT Meymaneh XIII/XIV ISAF
    NAD 5 ISAF
    Back to Top
    KMH View Drop Down
    Oberstlt
    Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KMH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2008 at 11:21
    Originally posted by king arac king arac wrote:

KMH det er ikke slik at jeg ikke ønsker nye jagerfly,men det er jo en tankevekker at for bare en brøkdel av hva de koster så kunne man løst de økonomiske problemene for de krigskadde.Dessuten synes jeg ikke at man skal blande sammen de krigskadde med fattigdoms problematikken.Her er det snakk om full yrkeskade eller krigspensjon,som etter min mening er en selvfølgelighet.Det er snakk om at forsvaret og de styrende myndigheter må være sitt ansvar bevist.For min egen del er jeg for et sterkt desentralisert forsvar med allmen verneplikt og et sterkt hjemmevern.En slagkraftig marine som er bygd opp rundt små rakketbærende fartøyer og små kystubåter.Selfølgelig hører det også et sterkt luftvåpen med,innlusive bakke til luft raketter.Et skikkelig pinnsvinforsvar.Det er også en selvfølge at  forsvaret tar vare på sine fuldt ut.[IMG]http://www.norvetnet.no/forum/smileys/smiley901.gif" height="21" width="19" align="absmiddle" alt="milsmil" />

Er enig med deg i det meste her. Men er nok for en profesjonell hær som kan kombineres med at man starter med verneplikt for så å "joine" den profesjonelle hæren etterpå....

UNIFIL 34 Tropp 1 KpA

Fortuna Favet Fortibus!
    Back to Top
    KMH View Drop Down
    Oberstlt
    Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KMH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2008 at 11:22
    Originally posted by king arac king arac wrote:

[IMG]http://www.norvetnet.no/forum/smileys/smiley901.gif" height="21" width="19" align="absmiddle" alt="milsmil" />Når vi engang i fremtiden får disse nye jagerflyene burde muligens være en ide å legge en del av luftforsvaret til Hv. Så kan man jo overføre de gamle F16.flyene dit som en reserve.

Blir vel litt i dyreste laget det vel.....???

UNIFIL 34 Tropp 1 KpA

Fortuna Favet Fortibus!
    Back to Top
    Wiggo View Drop Down
    Oberstlt
    Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wiggo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2008 at 14:16
    Tja.. Er vel snart 4 år siden jeg sa første gang at det norske forsvaret beveget seg mer og mer i retning av oppsettet til US National Guard.. Og vi ser jo stadig nye tilpasninger.. Så kanskje en dag, om ikke regjeringa vi har nå kjører landet totalt på rævva med stadige tap i oljefond m.m..?

Alt er jo så mye større og bedre over dammen, sies det.. Problemet er vel også at det er så jævla langt dit..?
    ...og unge...
    Back to Top
    KMH View Drop Down
    Oberstlt
    Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KMH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2008 at 14:40
    Det er en svær dam vet du.....   :-)

UNIFIL 34 Tropp 1 KpA

Fortuna Favet Fortibus!
    Back to Top
    king arac View Drop Down
    Kaptein
    Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote king arac Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2008 at 15:46
     Sitat KMH

Er enig med deg i det meste her. Men er nok for en profesjonell hær som kan kombineres med at man starter med verneplikt for så å "joine" den profesjonelle hæren etterpå....[/QUOTE] milsmilHvis man skal ha profosjonell hær som skal være istand til å forsvare Norge så må det være mer enn to tusen mann som vi har i dag.Det må da bli mye dyrere enn et vernepliktsforsvar skulle jeg tro.Finnene klarer å moblisere over 200000 mann og de har jo mye mindre penger enn Norge.Nå vet jeg at jeg banner i kjerka hos enkelte,men det er også en god distriktspolitikk.Tror det står på politisk vilje,ikke penger det har vi mer enn nok av.

Edited by king arac - 25 november 2008 at 15:48
    Evig eies kun det tapte.
    Back to Top
    king arac View Drop Down
    Kaptein
    Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote king arac Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2008 at 15:54
    Originally posted by OP Alta OP Alta wrote:

Dette var en god ide king arac, men tror du det er penger til å drifte 2 "flyflåter"samtidig? Samt en flåte med fregatter på sjøen/vedlikehold/opplæring....

Nå skal jo de flyene være en reserve,selfølgelig med vedlikehold,men de skal ikke være i lufta til enhver tid.Når det gjeder fregatter synes jeg at Norge ikke har bruk for dem,tenkte mere på små missilfartøy med minimum med mannskap.Som sagt det står ikke på penger i dette landet,kun politisk vilje.milsmil

Edited by king arac - 25 november 2008 at 15:55
    Evig eies kun det tapte.
    Back to Top
    OP Alta View Drop Down
    Fenrik
    Fenrik

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote OP Alta Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2008 at 22:10
    Heilt enig king arac, det er ikke pengene det står på her i kongeriket...
    Skal eller bli spennende å se om vi har noe styrkebidrag å sende til afrika, og i såfall hvem det blir???? Norges svar på US National guard kansje
    Coy B Norbatt XXVII UNIFIL
    Coy A Norbatt XXIX-XXX UNIFIL
    Normedcoy IV-V Norlogbn
    Normedcoy IFOR I
    QRF V (TMBN) ISAF
    PRT Meymaneh XIII/XIV ISAF
    NAD 5 ISAF
    Back to Top
    KMH View Drop Down
    Oberstlt
    Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KMH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2008 at 08:25
    Jeg mente jo at vi skulle ha en profesjonell hær, men ha verneplikt også. Slik at alle må 1 år i militæret, men at man da etterpå kunne verve seg i den profesjonelle hæren. Da vil man ha en styrke på noen få tusen mann som er konstant klare, også har vi fortsatt slik at vi kan mobilisere "resten".

Når det gjelder å ha F-16 i reserve/heimevern mener jeg fortsatt det blir for dyrt selv om de ikke skal være i luften hele tiden. Kvaliteten på flyverne vil jo heller ikke være så bra siden de da flyr så sjelden. Og det å utdanne flyvere er jo heller ikke billig.

UNIFIL 34 Tropp 1 KpA

Fortuna Favet Fortibus!
    Back to Top
    king arac View Drop Down
    Kaptein
    Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote king arac Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2008 at 08:46
    mil12Her er vi nok enige om å være litt uenigemil30
    Evig eies kun det tapte.
    Back to Top
    KMH View Drop Down
    Oberstlt
    Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KMH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2008 at 11:47

Svar til litt sure svensker ang flyavtalen....

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2790259.ece

UNIFIL 34 Tropp 1 KpA

Fortuna Favet Fortibus!
    Back to Top
    KMH View Drop Down
    Oberstlt
    Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KMH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2008 at 14:21
    Så idag at Nederland har kommet til samme konklusjon som Norge og valgt JSF istedenfor JAS Gripen.

Danskene står mellom JSF, F-18 Super Hornet og JAS Gripen.

Kan bli stygt for svenskene dette her.

UNIFIL 34 Tropp 1 KpA

Fortuna Favet Fortibus!
    Back to Top
    KMH View Drop Down
    Oberstlt
    Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KMH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2009 at 08:43
    Svenskene forstår hvorfor Norge ikke valgte JAS Gripen...

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2878696.ece

UNIFIL 34 Tropp 1 KpA

Fortuna Favet Fortibus!
    Back to Top
    Oberstlt
    Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nomansland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2010 at 13:26
    Originally posted by nomansland -  21 november 2008 nomansland - 21 november 2008 wrote:

Det er bortimot parodisk å koma trekkjande med "faglige" "vurderinger" når det førebels berre er snakk om eit luftslott. Og når den såkalla "faglege anbefalinga" kjem frå sjølve kjernen i NATO-etablissementet (som jobbar heiltid for USA sitt militærindustrielle kompleks), forstår dei som framleis er vakne og brukar hovudet at det her er snakk om rein kamuflasje. Vedtaket til regjeringa er sjølvsagt eit reint politisk vedtak i tråd med ein 60 år lang tradisjon som husmannsstat i US-imperiet. Samtlege Ap-regjeringar etter krigen har jo sett på det som si oppgåve å vera meir "amerikanske" enn "amerikanarane" sjølve. Dette er ikkje fiktivt, det er eit politisk og historisk faktum. Ei nasjonal skam.

Er på oppdrag utanfor Europa for tida, men kunne likevel ikkje dy meg for å vende tilbake til denne tråden, sett i lys av dokumenta som dropevis flyt ut av Wikileaks for tida. Eg veit sjølvsagt at dette ikkje kjem til å forandre noko som helst for dei fleste på dette forumet (jf. det nemnde DDR-syndromet). Det fortener likevel å bli understreka minst ti gonger: "Norge" er og blir ein USAnsk husmannsstat! Konsensusen er total på alle alle nivå i det offisielle "Norge", frå "høgre" til "venstre", inkludert og kanskje spesielt i det såkalla "Forsvaret". Det er snart jol, og då har jo "folket" langt viktigare ting å "tenkje" på. Dette kjem diverre til å bli trykt ut med stussen som alt anna...
    Originally posted by Aftenposten Aftenposten wrote:

USA la politisk press på Norge

Truet med at valget av feil kampfly ville påvirke forholdet mellom landene. Espen Barth-Eide ba deretter amerikanerne om å si at de ikke hadde presset Norge.

Høsten 2008 sendte USA en rekke tjenestefolk til Norge for å legge inn et siste støt i kampen for å få Norge til å velge det amerikanske kampflyet F-35 – også kjent som Joint Strike Fighter (JSF).

For amerikanerne var det svært viktig at Norge valgte det amerikanske flyet og ikke alternativet, det svenske JAS-Gripen, fordi Norge var det første landet som eventuelt kom til å ta beslutningen om å kjøpe F-35.

- Dette vil sannsynligvis ha en dominoeffekt på andre potensielle kjøpere, skriver den amerikanske ambassaden i ett av dokumentene den svenske avisen Aftonbladet har fått fra nettstedet Wikileaks.

Resten av artikkelen om denne latterlege underkastinga (ikkje spor av hestehandel her, berre underdanig støvleslikking) ligg her: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3932620.ece

Norbatt X & XI
    Back to Top
    Adlertag View Drop Down
    Kaptein
    Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Adlertag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2010 at 11:57
    Hva skal vi med jagerfly ?

Om 50 år er muslimene i flertall i Norge, og da vil det ikke være mye igjen her som er verdt å forsvare med militærmakt.
    UNIFIL Norbatt XXII
    UNOSOM Norcoy III
    IFOR
    Stridsudyktig på grunn av alkohol.
    Back to Top
    Adlertag View Drop Down
    Kaptein
    Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Adlertag Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2010 at 12:15
    Et annet spørsmål er hvor lurt det er å gjøre seg militært avhengig av den pasifistiske fredsnasjonen Sverige, som siste hundre årene ikke akkurat er blitt kjent for sine militære kapasiteter. Hvis Russland invaderer hele Skandinavia, da står jo JAS GRipen uten støtte og underhold fra første dag, i motsetning til F-35 som vil få sine forsyningslinjer over Atlanteren.

Jeg tror USA er en sterkere og mer stabil alliert enn pasifistiske Sverige. USA stiller lojalt opp hver gang en alliert trenger hjelp. Sverige snudde ryggen til da Finland ble angrepet av Stalin i 1939, og igjen da Norge og Danmark ble angrepet av Hitler i 1940. Svenskene sviktet i å hjelpe oss da vi skulle deployere NORBATT i Libanon i 1978, og svenskene var de første til å trekke seg ut fra Somalia da bråket startet i oktober 1993, og svenskene fulgte ikke med da Danske og Norske IFOR-soldater gikk inn på serbisk område i Bosnia i januar 1996. Svenskene ville heller ikke støtte Norge og Danmark under karikatur-krigen for noen år siden. Tvert imot har svenskene hele tiden motarbeida oss, for faen.

Så takk, men nei takk. Hvis Norge trenger hjelp, trenger vi ikke rope på svensken. Den dagen vi trenger hjelp, er røverstaten USA den eneste som har militær evne og vilje til å hjelpe oss. Dessverre for gamle raddiser som Nomansland.
    UNIFIL Norbatt XXII
    UNOSOM Norcoy III
    IFOR
    Stridsudyktig på grunn av alkohol.
    Back to Top
    Wiggo View Drop Down
    Oberstlt
    Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wiggo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2010 at 12:17
    Originally posted by Adlertag Adlertag wrote:

Hva skal vi med jagerfly ?

Om 50 år er muslimene i flertall i Norge, og da vil det ikke være mye igjen her som er verdt å forsvare med militærmakt.
    Vi burde kanskje heller investere i flyvende tepper da..? Håndknyttede, av små barneslavehender på et skittent bakrom i basaren i Kabul..? mil6

Støre har jo allerede shoppa en del der, og kjenner selgerne, så han kan jo få ny rolle som handelsminister! mil11
    ...og unge...
    Back to Top
    Oberstlt
    Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nomansland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2010 at 23:00
    Er heime att og har tid til å sjå nærare på diplomattelegramma som WikiLeaks er i ferd med å publisere. Det er mellom anna greitt å sjå svart på kvitt det ein alt visste, men som så mange kastar bort tida si på å prøve å bortforklare.

"Norge" og resten av Skandioamerika er definitivt djupt forankra i det nykonservative "Amerika" -- fedrelandet til den moderne statsterroren, det globale militærindustrielle komplekset, oljelobbyen og liknande destruktive fenomen.

Ambassadane til den skandioamerikanske modernasjonen blir brukte til alt mellom himmel og jord: marknadsføring, lobbyverksemd og handelskrig, alle slags lyssky og illegale operasjonar, omfattande politisk overvaking og så vidare. Dette er Brave New World på sitt "beste".

"Kvalitetssikringa" som enkelte brukte som fikenblad i samband med dette famøse jagarflykjøpet, var og er sjølvsagt rein svindel. I den verkelege verda handlar det om halde satellittstatane på plass. Det minste "avvik" blir sett på som eit trugsmål, og dei lokale husmennene i "GON" og ikkje minst blant byråkrat-femtekolonnen over eller under "GON", lar seg i så fall lydig føre tilbake på den "rette vegen" -- dvs. den smale vegen til Pentagon. Det er ganske patetisk når desse same husmennene prøver å innbille "folket" at "Norge" har ein eigen "utanrikspolitikk". Det er rett og slett latterleg.

Originally posted by US Embassy, Oslo -> State Department US Embassy, Oslo -> State Department wrote:

C O N F I D E N T I A L OSLO 000629 

SIPDIS

E.O. 12958: DECL: 11/25/2018
    TAGS: MARR MASS MCAP PREL PGOV NO
    SUBJECT: NORWAY CHOOSES THE F-35

REF: OSLO 585

Classified By: Deputy Chief of Mission Kevin M. Johnson for reasons 1.4 b and d

1. (C) On November 20, PM Stoltenberg and Defense Minister
    Strom-Erichsen announced that the GON recommends the purchase of
    the F-35 to replace Norway's aging F-16 fleet. The timing of the
    announcement was a surprise, coming earlier than expected, as was
    the exceptionally strong endorsement of the F-35 by the GON panel.
    A concerted effort by Lockheed Martin, Embassy Oslo, EUCOM, and the
    Departments of State and Defense played a key role in this decision.

(...)

Praise and Thanks for Nuanced USG Lobbying ------------------------

3. (C) In a call on November 21, Deputy Defense Minister Espen
    Barth Eide thanked DCM and praised USG efforts for being nuanced,
    calm, and non-controversial (although persistent) in promoting the
    F-35. Barth Eide said that this was key in avoiding a backlash which
    could have delayed or weakened the majority for buying any new
    fighters. Barth Eide said that a swing to the Gripen was not
    possible once the qualitative difference between the planes became
    clear.

4. (C) Embassy Oslo believes strong and consistent engagement by
    senior defense and state officials played a key role in persistently
    lobbying
    without overplaying our hand. The Deputy Secretary of
    Defense, USAFE Commander General Brady, Deputy Undersecretary of the
    Air Force Lempkin, and Assistant Secretary of State Kimmit all
    expressed the United States' interest in the process without
    appearing to bully or attempt to force a decision. Combined with
    the Ambassador's efforts, the united USG message helped highlight
    the importance of this decision, the abilities of the F-35 and the
    value we put on our relationship with Norway. This united effort has
    paid off already with the decision and will contribute towards
    continued good will in the Norwegian political and defense world.

5. (C) We thank Washington, EUCOM and USAFE for strong engagement
    that helped make the GON decision possible and hope the Norwegian
    experience proves useful in other countries facing a similar
    competition. WHITNEY
    http://www.wikileaks.ch/cable/2008/11/08OSLO629.html

Originally posted by US Embassy, Oslo -> State Department US Embassy, Oslo -> State Department wrote:

Why the Norwegian Decision is Important 
    -------------------------------------- 

5.(C) We believe the GON decision is of more importance than it may
    appear on the surface. The first reason is for the JSF program. A
    decision by one of the original partners to purchase a competitor
    would be damaging. In addition, the timing of the GON decision comes
    before the Danish and Dutch decisions on the F-35. While Norway's
    decision will not determine the Danish or Dutch decision, a Norwegian
    decision to buy Gripen could have an impact. For EUCOM and NATO we
    believe it is important as a Gripen purchase would weaken Norway's
    ability to defend NATO's northern flank, at a time when we are seeing
    increased Russian military activity in that area. A primary importance
    of this decision is the impact on the bilateral relationship. It would
    impact our very strong military ties (particularly in the Norwegian
    Air Force which trains all its pilots in the U.S.), business cooperation
    between a wide range of Norwegian and U.S. firms, and would reduce
    contact between our leaders both militarily and politically. A Gripen
    decision would significantly alter the forty-year close relationship
    between our Air Forces and weaken one of the strongest pillars of our
    bilateral relationship.

Request for Advocacy
    -------------------

6.(C) We request senior-level advocacy for the F-35, stressing the
    advanced fifth generation capabilities, countering the rampant
    negative myths on the F-35 and demonstrating that the USG is committed
    to Norway's ability to defend itself and NATO's northern flank. Septel
    contains a request for the Deputy Secretary of Defense to visit Oslo
    to make these points. Other advocacy efforts would contribute to
    helping the GON recognize the seriousness of their decision and
    resist the temptation of making a short-term expedient choice, but
    damaging long-term interests.
    WHITNEY

http://www.wikileaks.ch/cable/2008/09/08OSLO522.html

(...)

1. (C) Summary. After an extensive, coordinated USG effort, the
    Norwegian Government decided to buy F-35s in the Joint Strike Fighter
    (JSF) program, instead of the Saab Gripen. This first foreign JSF
    sale is an important step for the program as it will likely have a
    domino effect on other potential purchasers. The sale was not an
    easy one, however, and we outline a number of lessons learned that
    may prove helpful as other countries make their choice. End Summary.
    (...)

The Lessons Learned 
    -------------------

6. (C) While many of the issues in this effort were unique to Norway,
    some lessons learned may be applicable elsewhere. The main ones include:

--Get the whole country team involved. The active involvement of the
    Ambassador and DCM, ODC, DAO, Pol/Econ, FCS, and Public Affairs
    offices ensured that the fighter plane decision was an Embassy priority.
    This was necessary to convince Lockheed Martin and Washington officials
    that it was important to devote time and resources on Norway,s decision.

--Working with Lockheed Martinto determine which aspects of the purchase
    to highlight. In Norway the capabilities of the JSF vs. the Gripen were
    the strongest suit, and Embassy and Lockheed Martin efforts focused on
    discussions of why the JSF's capabilities were the best match for Norway's
    needs, especially in the High North. This focus played to the JSF's
    strengths and eventually proved to be the decisive factor, despite
    perceived weaknesses in other areas such as the industrial package.

--Jointly develop a press strategy with Lockheed Martin and collectively
    determine the role the Embassy will play in this strategy.

--Use the Ambassador to give numerous on-the-record interviews but also
    to have off-the-record in-depth discussions with editorial boards on
    the purchase.

--Be constantly available to the media to discuss the technical merits
    of the aircraft, and be assertive in refuting disinformation. In Norway,
    there were many self-proclaimed experts talking about the F-35 and making
    wildly inaccurate statements on everything from its lack of ability to
    its exorbitant price. It was important to counter these assertions and
    our ODC chief gave more than 20 separate interviews.

--Create opportunities to talk about the aircraft. The Ambassador hosted
    a luncheon for retired senior military and think-tankers during which
    an extensive presentation on the capability of the F-35 was given.
    This enabled our host nation advocates to actively contribute to the
    public dialogue from their respective positions of authority. Embassy
    also coordinated with Lockheed Martin for attendance at all relevant
    airshows and roundtable discussions. The fighter competition was
    consistently a part of our informal discussions with MFA, MOD and
    influential think tanks.

--Talk about the impact on the relationship carefully. Deciding our
    line on this was critical, given Norwegian sensitivities.
    We needed
    to avoid any appearance of undue pressuring (which was construed as
    "threatening" Norway in its sovereign decision-making process), but
    we couldn,t let stand the view that the choice didn,t matter for the
    relationship. We opted for choosing the JSF will maximize the
    relationship as our main public line. In private, we were much more
    forceful.

--Reach out to other USG agencies and experts to encourage their
    participation in the process and leverage their tools to support the
    effort. In this process also ensure the same messages are delivered
    in DC to the partner Embassy as are delivered overseas to the Host
    Nation government. WHITNEY

http://www.wikileaks.ch/cable/2008/12/08OSLO670.html

og så vidare, og så vidare...

Det er førebels ikkje så mykje som er sleppt frå US-ambassaden i Oschlo, men så ligg jo også denne i ein utkant av verda. I mylderet av telegram ligg det nok fleire med referansar til "GON", men det får vere til ein annan gong.

http://www.wikileaks.ch/origin/49_0.html

http://213.251.145.96/Mirrors.html

Edited by nomansland - 18 desember 2010 at 23:21
    Norbatt X & XI
    Back to Top
    snafuXVI View Drop Down
    Korporal
    Korporal

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote snafuXVI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2011 at 18:57
    Sveits velger svenske kampfly

Det sveitsiske flyvåpenet bestiller 22 svenske fly av typen Gripen fra SAAB-konsernet i Sverige, opplyser landets forsvarsdepartement.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Sveits-velger-svenske-kampfly-6710899.html
    Back to Top
    snafuXVI View Drop Down
    Korporal
    Korporal

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote snafuXVI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2011 at 18:59
    Norge tåler ikke flere JSF-utsettelser

Nye utsettelser i F-35-kjøpet kan føre til at Norge står uten operative kampfly, advarer statssekretær Roger Ingebrigtsen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Norge-tler-ikke-flere-JSF-utsettelser--6711615.html

Back to Top
    snafuXVI View Drop Down
    Korporal
    Korporal

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote snafuXVI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2013 at 18:24
    Hurra ... Norge får redusert kvoten på antall piloter som utdannes i "junaiten"
    Thumbs Down Clown

USA mer enn halverer Norges kvote for jagerflyvere.
    De nye F-35 jagerflyene og dagens F-16 flåte rammes når USA reduserer Norges årlige utdanningskvote fra seks til to piloter.

(Aftenposten 17.07.2013)

... og hvis en av dem stryker eller slutter av andre årsaker mister vi 50% av de nyutdannede det året ... *yi-haa* Army30
    Back to Top
    Oberstlt
    Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nomansland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2014 at 20:30
    F35 JSF Stealth or How the West was Lost...

https://www.youtube.com/watch?v=pteMgYPm1xM
    Norbatt X & XI
    Back to Top
     Post Reply Post Reply
      Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down