New Posts New Posts RSS Feed - Kont 1 Beirut?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kont 1 Beirut?

Post Reply Post Reply
Author
tor View Drop Down
Kaptein
Kaptein

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kont 1 Beirut?
    Posted: 18 september 2008 at 10:09
Var borti en kar her for litt siden som var nede i kont 1, er litt usikker på om han var nede flere ganger.

Han fortalte at han hadde tjenestegjort en periode i Beirut på den norske ambassaden som vakt for Longva. At det var to stykker som hadde denne tjenesten, er usikker på om de var faste eller om de roterte.

Noen som kjenner til dette og kan fortelle litt mer? Kan ikke huske å ha hørt om akkurat denne type tjeneste før. Men karen virket veldig oppegående og troverdig, så jeg tviler ikke på hans versjon, vil bare høre litt mer om dette.
Mvh tor

UNIFIL Norbatt XXIII og XXXII
UNPROFOR Norlog 2 og 3
IFOR 1
Back to Top
lilje View Drop Down
Kaptein
Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lilje Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2008 at 18:52
Jeg er temmelig sikker på at Hans Wilhelm Longva fikk livvakt fra NORBATT ja, men hvordan det ble organisert husker jeg overhodet ikke. Longva var ambassadesekretær ved ambassaden i Kairo (Libanon hørte under ambassaden i Kairo og ambassadør Ibsen der, Norge hadde ikke noen misjon i Libanon) i mars 1978 da det ble bestemt at NORBATT skulle sendes nedover. Longva ble øyeblikkelig sendt som charge d'affairs til Beirut og opprettet en enmannsmisjon på et hotellrom der, slik at norske myndigheter kunne ha direkte kontakt til libanesiske myndigheter og andre aktører derfra. Den gode kontakten han hadde der med PLOs ledelse var svært viktig. Men Beirut våren og sommeren 1978 var ikke akkurat et fredelig sted, så en mann med kontor alene på et hotellrom var jo litt utsatt.. Han ble forsøkt kidnappet en gang, men det var kanskje litt senere. Men hvordan denne livvakttjenesten ble opprettholdt vet jeg ikke.

En norsk avdeling var hele tiden i Beirut, en del av transportkontrollaget. Mulig de hadde noe samarbeid med livvakttjenesten.
Back to Top
Mengele Bocuse View Drop Down
Fenrik
Fenrik

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mengele Bocuse Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2008 at 20:29
Jeg visste jeg hadde sett noe om det her inne før:

http://www.norvetnet.no/gjestebok.asp?ant=5&last=588

og her

http://www.norvetnet.no/gjestebok.asp?ant=5&last=1404

Edited by Mengele Bocuse - 18 september 2008 at 20:42
Fighting for peace is like f__king for virginity

Norbatt IX,X,XI Kpst/Stkp
Norbatt XVII    Tr 2/Kp A
Norbatt XVIII   Chebaa/Santr. Stkp
FMR XXI
Back to Top
radionorge View Drop Down
Oberstlt
Oberstlt

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote radionorge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2008 at 21:31
Dette har jeg lest flere plasser.  Tror det står noe om dette i I kamp for fred.  Tror det også kom frem til et fjernsynsprogram til Tore på sporet.
Jeg leste i loggen til Radio Norge at Norbatt kjørte radiosjekk med ambassadene i Beirut og senere i Damaskus den første tiden.  Men det var vel flere grunner til det.
Back to Top
lilje View Drop Down
Kaptein
Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lilje Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2008 at 22:14
Det er mulig Longva først fikk fast livvakt fra NORBATT etter at han ble overfalt og forsøkt kidnappet i desember 1978 (altså i kont. II). Men han kan ha hatt livvakt fra NORBATT i perioder før det.
Back to Top
masterwalker View Drop Down
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote masterwalker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2008 at 23:26
Ja, ordningen med norske FN soldater som livvakter for Longva kan bekreftes av meg med 100% sannhet og sikkerhet fordi jeg var en av de to siste livaktene for Longva i Beirut i juli 1979. Soldat BE Larsen og jeg T. Aunan var de to siste som var kommandert som livvakter i Beirut. Denne ordningen var utenfor Norbatt's mandat og ble hastig avviklet da en norsk delegasjon fra utenriksdept skulle komme ned uken etter vi ble sendt tilbake til sor-Libanon. Vaar oppdrag skulle var i 3 uker, men ble bare 10 dager p.g.a. deleagasjonen som skulle komme nedover. Dette var en privat ordning mellom Norbatt og ambassaden og maatte hastig avvikles pga delegasjonen som kom nedover ikke skulle se det..var slik jeg forstod det. Vi var jo skuffet..hadde haapet paa 3 uker i Beirut forlagt paa Hotel Beau Rivage med bar i kjelleren og flyvertinneskole for Middle East Airlines med mange hotte damer noen etasjer opp i hotellet. Det var herlige tider for en 20-aaring :-)
Back to Top
masterwalker View Drop Down
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote masterwalker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2008 at 23:30

For deres info..flere av de som var livvakter for Longva i kontingent III, 1979 var kommandert fra 4-1 Vaktlaget i Saqi..jeg var selv gevaermann i vaktlaget..forlagt i Villa Utsikten syd Saqi..i druserbyen..og jobbet vanlig paa OP 4-1A og 4-1B. Og som sagt jeg var den siste som var livvakt for Longva frem til ordningen ble hastig avviklet.

Back to Top
jtraberg@online.no View Drop Down
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jtraberg@online.no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2011 at 18:36

Hei på dere

Edited by jtraberg@online.no - 09 april 2013 at 20:08
Back to Top
Saqi8384 View Drop Down
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Saqi8384 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2011 at 15:04
Originally posted by jtraberg@online.no jtraberg@online.no wrote:

Hei alle sammen.

Jeg har mange opplevelser i forbindelse med Longvas såkalte kidnapping.

Selv husker jeg ikke noe fra episoden, men ble for ikke så lenge siden konfrontert med at det var meg som fikk ham ut fra hendelsen. Det er vel det som kalles "black out". Jeg har ringt ham men som diplomat kan han ikke snakke om saken som han sier. Hans replikk er , at han hører hva jeg sier.

Uansett ble jeg avløst 72 timer etter at jeg hadde bragt ham til American Hospital i Beirut. Der ble jeg avløst av en korporal fra Norbatt. Selv var jeg ikledd uniform og bevæpnet med alle våpen fra forsvaret samt noen jeg hadde tilegnet meg på egenhånd.

Min avløser ble strippet for alle våpen før han fikk adgang til sykehuset og for meg er det den dag i dag et stort sort hull og mysterium hvorledes jeg klarte å frigi Longva og deretter bli gitt adgang til sykehuset med alle mine våpen.

Uansett, det norske vaktholdet på den norske ambassaden ved bruk av FN soldater etter dette var høyst illegitimt. Alle norske soldater var underlagt FN og ingen andre.

Sannheten er at den norske ambassade i 1978 og tiden fremover ble brukt av norske myndigheter til å legge fundamentet for den såkalte "Oslo Avtalen".

I dette arbeidet misbrukte norske myndigheter norske FN-soldater for å oppnå sine mål, herunder undertegnede som utførte en rekke livsfarlige oppdrag for å nå dette målet.

Norske politikere ankom i perioden 1978/1980 rutinemessig til Beirut for å forhandle med PLO og dets leder Yasser Arrafat. Tidenes største terrorist som av norske myndigheter ble belønnet med  Nobels Fredspris.

Jeg kan nevne mange navn og incidenter, men avstår fra dette tatt i betraktning min taushetsplikt.

Uansett kan jeg tillate meg å hevde at norsk deltagelse i UNIFIL fra starten var dømt til å misslykkes. Dette fordi den norske regjeringen på daværende tidspunkt fraterniserte med den PLO og dets militære enhet Al-Fatah.

JT
Unifil kontingent 2 & 3

Kan det tenkes at Longva, i motsetning til deg, har klare erindringer om episoden - og derfor velger en, i dobbelt forstand, diplomatisk måte å svare på når han sier "jeg hører hva du sier".

Bl.a. kan vel Longva mene å huske at hendelsen fant sted etter at kontingent 3 var vel hjemme...

Forøvrig mener jeg at det ikke er norske myndigheter som utdeler Nobels fredspris, men du har åpenbart bedre informasjon enn meg ettersom du har kunnskap om at den norske regjeringen fraterniserte med Al-Fatah.

Påfallende at du vet så mye om alt annet enn det denne tråden egentlig handler om. Det var leit at du ikke kunne uttale deg om det som ville vært relevant, men slik er det når det er passende å skylde på black-out og taushetsplikt. En anbefaling til slutt: La den angivelige taushetsplikten din også omfatte det å spre ikke-etterretterlige påstander om bl.a. tidligere regjeringer!

Edited by 42B - 10 desember 2012 at 10:09
Back to Top
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jtraberg@online.no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2011 at 18:28
Hallo 

Edited by jtraberg@online.no - 09 april 2013 at 20:11
Back to Top
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jtraberg@online.no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2011 at 01:05
Ps.

Vanligvis gidder jeg ikke, som advokat, å svare mennesker som ikke har mot til å stå frem med fullt navn.

Bakgrunnen for mitt innlegg var at det tydeligvis er mange veteraner der ute som på en måte stiller seg uforstående til tjenestegjøring ved den norske ambassade. Dersom du ønsker noe etterettelig, kan du jo lete litt i FNs arkiver og hos UD. Da vil du finne at norske myndigheter ble kalt inn på teppet av FN, og at det det deretter ble slutt på "blue berets" som vakter på Noramb. Beirut.

Dersom du er videre interessert, kan du kontakte meg. Jeg vil da gi deg bilder, vitnebeskrivelser og annet materiale.

Visste du at Fenrik Eriksen, Norwing, ble skutt ned i andre kontingent? Det var ikke villmannsflyging inn i en kraftledning slik norske myndigheter tvinakket påstår. Han ble skutt ned av Al Fatah, men det var ikke og er fortsatt ikke akseptert politikk den dag i dag. Rett og slett fordi innrømmelse av dette den gang ville innebære problemer med forhandlingene med PLO om Oslo avtale. I ettertid ville det være direkte pinlig for norske myndigheter å innrømme dette. Jeg satt selv på sambandet i Beirut da det skjedde, hans siste ord var "de skyter, de skyter"! Mange andre hørte det samme, men er kuet til taushet.

Jeg har heldigvis full støtte for dette blant veteraner som tør å stå frem med fullt navn og har noe mer kunnskap enn deg.

Jeg kjente faktisk Longwa godt. Gjorde du?

Venlig hilsen
JT
"LIMA BRAVO ALFA 2"

Edited by 42B - 10 desember 2012 at 10:09
Back to Top
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jtraberg@online.no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2011 at 01:12
PPS.

Har overhodet ikke snakket om tidligere regjeringer. Kun brukt termen "Norske myndigheter"

DS
Back to Top
Saqi8384 View Drop Down
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Saqi8384 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2011 at 09:05

PPS.

Har overhodet ikke snakket om tidligere regjeringer. Kun brukt termen "Norske myndigheter"

DS

Da bør du lese hva du har skrevet en gang til. Har du for vane å gjøre en så slett jobb i ditt daglige virke også, herr Advokat?
Back to Top
Saqi8384 View Drop Down
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Saqi8384 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2011 at 09:12
I tilfelle det skulle bli vanskelig for advokaten å søke seg frem til aktuell tekst:

Originally posted by Saqi8384 Saqi8384 wrote:

Dette fordi den norske regjeringen på daværende tidspunkt fraterniserte med den PLO og dets militære enhet Al-Fatah.
La den angivelige taushetsplikten din også omfatte det å spre ikke-etterretterlige påstander om bl.a. tidligere regjeringer!
Back to Top
Saqi8384 View Drop Down
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Saqi8384 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2011 at 09:47

Men hendlsen med Longva skjedde allerede i kontigent 2. Dette kan jo enkelt bevises.

Jeg gir deg rett og beklager egen feil ift. kont. 2.

Synd at du ikke fremstår med navnn

Hvor patetisk er det mulig å bli? Fordi du angivelig valgte å bruke eget navn i forbindelse med det mølet du postet, så skulle det forplikte meg til noe som helst? Forøvrig er jeg av den oppfatning av at du ikke oppnår mer kred ved å spille ut advokatkortet ditt: du fremstår som om du bruker tittelen for å jekke deg opp. Med tanke på at ditt første innlegg her var lite representativt for den standen du angivelig representerer, hadde du vel gjort både deg selv (gitt at du virkelig er den du hevder du er) og standen din en tjeneste ved å opptre anonymt.  

Min anbefaling til deg er å legge ballen død, men du står selvsagt fritt til poste mer for å rette opp ditt googelske ettermæle. Lykke til videre!

Edited by Saqi8384 - 05 august 2011 at 13:36
Back to Top
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jtraberg@online.no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2011 at 13:26
Anonymitet må du gjerne dekke deg bak.

Hadde uansett vært interessant å vite om du i det hele tatt har vært i Libanon, og i så fall hvilken tjeneste. Jeg har bevis, du har kun synsing og ingen ting annet.

ds.
Back to Top
Augestad View Drop Down
Fenrik
Fenrik

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Augestad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2011 at 22:26

Det er vel det som kalles "black out".

Sikker på at du ikke var med i en "black op" ? ... såpass hemmeligstemplet og hysj-hysj at en selv ikke får vite om det før 50 år etter?
Back to Top
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jtraberg@online.no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2011 at 00:34
Hei,

Jeg aner en del, men ikke alt. I følge vernepliktsverket eksisterte jeg ikke i over et halvt år. Etter en del skriv og bilder, dukket jeg plutselig opp igjen.

Det er både tragisk og litt rart (for ikke å si gøy). Jeg har jo en mengde dokumenter, bilder og vitner på det som skjedde. Info. finnes ikke ofisielt hos VPlv, Forsvarsstaben eller Riksarkivet. Derimot vet jeg at dokumentasjon finnes hos FN samt UD i Norge.

Problemet er at de ikke ønsker kommunikasjon.

Jeg har kontakt med en del soldater som var der samtidig med meg. Derimot finnes ikke min overordnede fra kontingent 3 i forsvarets arkiver.

Vennlig hilsen
JT

Edited by 42B - 10 desember 2012 at 10:10
Back to Top
84mm View Drop Down
Løytnant
Løytnant

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 84mm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2011 at 04:21

Visste du at Fenrik Eriksen, Norwing, ble skutt ned i andre kontingent? Det var ikke villmannsflyging inn i en kraftledning slik norske myndigheter tvinakket påstår. Han ble skutt ned av Al Fatah, men det var ikke og er fortsatt ikke akseptert politikk den dag i dag. Rett og slett fordi innrømmelse av dette den gang ville innebære problemer med forhandlingene med PLO om Oslo avtale. I ettertid ville det være direkte pinlig for norske myndigheter å innrømme dette. Jeg satt selv på sambandet i Beirut da det skjedde, hans siste ord var "de skyter, de skyter"! Mange andre hørte det samme, men er kuet til taushet.

Jeg har heldigvis full støtte for dette blant veteraner som tør å stå frem med fullt navn og har noe mer kunnskap enn deg

Denne saken med NorAir helikopteret snakket vi om her på forumet for endel år siden. Sønnen til til maskinisten ombord dukket også opp her og kunne fortelle at den nedskytningen du forteller om var kun et "uhell". Han ønsket også en slutt på ubegrunnede/udokumenterte rykter og påstander.
Jeg har gjort et søk her på forumet men det må ligge langt tilbake i tid for jeg finner det ikke.
Men en ting stusser jeg på.. har du fremdeles taushetsplikt etter alle disse år? Hvis du sitter på info om episoder som Norske myndigheter har feid under teppet synes jeg at du har en plikt til å stå frem og fortelle samt dokumentere dine påstander.
84mm/kjetil

Edited by 84mm - 30 juli 2011 at 04:37
As I said before, I never repeat myself !!
Back to Top
84mm View Drop Down
Løytnant
Løytnant

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 84mm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2011 at 04:39
Ha-ha.. fant det..
http://www.norvetnet.no/forum/forum_posts.asp?TID=725&PN=1&title=helikopterstyrt-norair-1979
As I said before, I never repeat myself !!
Back to Top
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jtraberg@online.no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2011 at 14:07
Hei,

Har en del vitner som kan b ekrefte det jeg skriver. Har også vært i kontakt med veteraner som har "tråkket løypa" der Fenr. Eriksen angivelig skal ha fløyet inn i en kraftledning. Det er bare det at det ikke finnes slike i det området.

Når det gjelder andre "incidenter" har jeg vært i kontakt med FN, Forsvarsstaben og Vernepliktsverket. Venter på en tilbakemelding fra UD.

Edited by 42B - 10 desember 2012 at 10:11
Back to Top
42B View Drop Down
Brigader
Brigader

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 42B Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2011 at 10:18
"veien til helvete er brolagt med gode hensikter

Mekanisert infanteri:

STORMESK/PBN 86/87
UNIFIL 87/88 (xx/xxi)
UNPROFOR 93/94/95
IFOR I/II 95/96/97
Back to Top
Saqi8384 View Drop Down
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Saqi8384 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2011 at 14:38

Synd at du ikke fremstår med navn

Anonymitet må du gjerne dekke deg bak.

Hadde uansett vært interessant å vite om du i det hele tatt har vært i Libanon, og i så fall hvilken tjeneste. Jeg har bevis, du har kun synsing og ingen ting annet.

Du er påfallende opptatt av min identitet. Jeg har ingen som helst interesse av å avsløre den for deg. Grunnen til det er at du ikke virker helt god: Ingen oppegående advokat ville i fullt alvor gå ut på den måten du har gjort i denne tråden. Du jobber iherdig med å påstå at du kjenner til sannheten om både det ene og det andre, men skylder på både black-out og taushetsplikt for ikke å forklare deg nærmere. Samtidig som du lar alle dine påstander stå uten noen som helst forankring, angriper du andre for synsing? Jeg har ikke synset om noe som helst, jeg bare påpeker at du bringer til torgs et lass med uetterrettelig pjatt.

Videre går du ikke av veien for konspirasjonsteorier. "Den norske regjeringen fraterniserte med  PLO og Al-Fatah." "Al Fatah skjøt ned Fenrik Eriksen".

Men dette er selvsagt den hele og fulle sannhet siden du alltid var på rett plass til rett tid. Hadde det bare ikke vært for disse forferdelige black-out'ene og taushetspliktene, så ville du delt med oss simple uvitende fra ditt uendelige hav av kunnskap. Hadde det vært noe ved den personen du gir deg ut for å være som gitt et skinn av troverdighet hadde jeg kanskje ikke reagert så sterkt. Dessverre er helhetsinntrykket at du omgir deg med en myteomspunnen virkelighetsfjern boble, som videre sammenligninger gjør det ubehagelig å drøfte videre.

Jeg aner en del, men ikke alt.

Når man aner noe, "vet" man nødvendigvis ikke. Den der tar jeg som et slip of the tongue: Noen vet en god del, du bare aner noe, men langtfra alt.

Har en del vitner som kan b ekrefte det jeg skriver. Har også vært i kontakt med veteraner som har "tråkket løypa" der Fenr. Eriksen angivelig skal ha fløyet inn i en kraftledning. Det er bare det at det ikke finnes slike i det området.

Tror du skal ta inn over deg det Tom Eirik Ruud, sønnen til en av de forulykkede formulerer: Mange har synspunkter hvor ulykken fant sted, men har i virkeligheten ikke peiling. Uavhengig av hverandre peker de ut forskjellige posisjoner for hvor ulykken inntraff. Selvsagt er det ikke noe spenn i nærheten i disse personenes angivelser (det passer jo dessuten så godt til konspirasjonsteorien, må vite!).

Ulykken kan bare ha funnet sted et sted, ikke sant? Med andre ord må minst alle, bortsett fra en, ta feil. Og når flere åpenbart tar feil, er det ikke så utenkelig at samtlige er offer for "selektiv hukommelse", noe jeg heller ikke legger skjul på at jeg mistenker at du er offer for.

Eller er ulykkesrapporten et falsum? Bildene av brutte ledninger og et ikke-gjennomhullet flyvrak, obduksjonsrapporter, etc. Alt er bare et cover-up fordi den norske regjeringen var så inni hampen Al-Fatah vennlig at det måtte dekkes over? Er det så selvsagt at vi velger å tro mer på at det var en ulykke enn dine ullene bortforklaringer på at du ikke kan huske og/eller uttale deg?

Jeg har selv fløyet fra Ebel es Saqi til Naqoura med helikopter. Kun en gang. På dagtid i fint flyvær. Nå, drøye 27 år senere, husker jeg fint lite fra flyturen, bortsett fra at jeg var fascinert over alle åsene og høydedragene vi fløy over. Til tross for at jeg er mer enn normalt opptatt av kart og terreng er det en annen ting som slår meg: Hvor lite forståelse jeg hadde av området utenfor eget AO på den tiden. Jeg har kjørt med bil i samme området senere og erfart hvor vanskelig det er å orientere seg (dette er selvsagt ikke noe du ville hatt noe problemer med).

Når det gjelder andre "incidenter" har jeg vært i kontakt med FN, Forsvarsstaben og Vernepliktsverket. Venter på en tilbakemelding fra UD.

Dette er jo bare pjatt. Du utgir deg for å være advokat. Befinner du deg noen gang i en rettssal? Er det denne måten du prosederer på da også?

Edited by Saqi8384 - 05 august 2011 at 14:52
Back to Top
lilje View Drop Down
Kaptein
Kaptein

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lilje Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2011 at 23:45
Jens,

Jeg tror nok fantasien har spilt deg noen puss. Hvis ikke kler jeg og familien oss på følgende vis:

Hilsen Per
Back to Top
Kristoffer1965 View Drop Down
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristoffer1965 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2012 at 05:17

Det er jo helt utrolig at jeg skulle dumpe opp i denne artikkel.

Men det gjorde jeg så for et halvt år siden. Jeg vet så ikke om det er tragisk eller komedie når Traberg kommer med sine kommentarer. Halvt James Bond, og Halvt Rambo, så er jo Trabergs fantasifulle verden noe helt annet i virkeligheten.

Jeg velger å kalle ham Jens, og Jens har kun mødt Longva en enkelt gang, og dette var ikke i forbindelse med Longvas frihetsberøvelse, men et møte i Oslo noen år etter. Hvor Jens kun var der fordi han hadde deltatt i Kont. 1 og 2. og fordi Longva ønsket å påskjønne dem der hadde deltatt, med et hedersord. Denne historien ble publisert i Vi Menn i 1979.

Back to Top
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jtraberg@online.no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2012 at 22:35
Det er utrolig, innlegget er skrevet av en som var 13 år gammel da det skjedde. Han har ikke fullført ungdomsskolen og har heller ingen anelse om hvem Longva var eller er. Han har heller ingen rett til å kalle seg mening all den stund han ikke ble skikket til å fullføre militærtjeneste.

Jeg møtte Longva ukentlig i Beirut under kontingent II & III, men ikke etter dimitering høsten 79.Lykke til Kristoffer som ikke vet bedre og heller ikke kan dokumentere. Du ble jo aldri funnet skikket til å ikle deg en uniform.
Back to Top
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristoffer1965 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2012 at 06:13

Du ble jo aldri funnet skikket til å ikle deg en uniform.

Jeg kan forstå du har hatt flere av disse såkaldte "Blackout's".
Back to Top
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jtraberg@online.no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2012 at 23:28
Det er synd på historieløse menneseker.
Jeg var i den villfarelsen at denne siden var forbeholdt veteraner med erfaring, ikke historieløse drittunger som har gått glipp av alt. Dette er mitt siste ord på denne siden som jeg trodde var for veteraner som var i tjeneste den gang og som forhåpentligvis har fått sin SIOPSmedalje.

Jeg takker for meg og ønsker Kristoffer lykke til videre, begravet i sitt eget hat, sjalusi og mangel på venner og familie.

Takk for meg.
Back to Top
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jtraberg@online.no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2012 at 12:52
PPS,

Det er imponerende at det etterrettelige bladet Vi Menn, i 1979 publiserte en hendelse som etter denne Kristoffers mening fant sted noen år senere.

Leser denne Kristoffer noen annen literatur eller er hans virkelighet et produkt av Vi Menns verdensbilde?
Back to Top
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristoffer1965 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2012 at 05:11
Bravo Hr. Traberg.
Som advokat har du vist alle hvor dyktig du er. Jeg synes det er synd at jeg skal fange dine løgner her, i et forum: Fyldt med ærlige mennesker som har kjempet for fred og frihet akkurat som deg. Jeg kan bare ikke fatte og begripe hvorfor du skal lyve til deg historien om at du er en annen en den du egentlig er. ”PS” Ikke skriv når du har drukket. ”DS”
Back to Top
Saqi8384 View Drop Down
Menig
Menig

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Saqi8384 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2013 at 20:06

Jeg takker for meg /.../

Takk for meg.

Siden du kom tilbake allerede to dager etter at du bedyret at du ville ta et endelig farvel, hĺper jeg ikke det er det siste vi har hřrt fra deg pĺ disse sidene, Hr. Advokat! Det har vćrt morsomt ĺ fřlge ditt ____ende prat. Du vil, i tilfelle av at du skulle klare ĺ holde ditt ord, bli dypt savnet.

Edited by Saqi8384 - 18 mars 2013 at 20:07
Back to Top
 Post Reply Post Reply
  Share Topic   

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down